img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Renaults racer
Mens jet-motorene hylte under flystevnet på Le Bourget avduket Renault sin 2014-Formel 1-motor i den andre enden av Paris. Den ble døpt Energy.

Uansett hvordan det går med Renaults nye Formel 1-satsing vil de alltid bli husket som de som startet turbo-revolusjonen. Det var da Formel 1 nådde høyder den aldri senere har vært i nærheten av.

En liten repetisjon: I 1966 kom det nye motorregler. Da kunne F1-bilene enten bruke en tre-liters motor uten pustehjelp, eller en 1,5-liters med turbo. Ikke før i 1977 var det noen som kastet seg ut i det ukjente turbohavet – og holdt på å drukne.

I 1977 og 1978 slet Renault voldsomt, men i 1979 begynte V6-enheten deres virkelig å synge, og Renault vant sitt første Grand Prix løp siden 1906.

Og alle de andre fulgte i Renaults turbokjølvann og det hele ble fullstendig sinnsykt – slik det skal være. Med spesielle motorer til kvalifisering med oppunder 1500 hester som kom inn som en eksplosjon, og med drivstoff som fikk nese og øyne til å renne i en omkrets av ca. halvannen kilometer.

Renault gjorde Formel 1 til et eventyr igjen. Selv om regelskriverne i FIA gjorde det ganske kortvarig.

Gjør comeback
Nå er igjen Renault i front, de er de første som har vist neste års motor, bygget etter den nye 1,6-liters – og maks 100 kg drivstoff pr. løp – oppskrift.

Og, dere som ikke ser veldig frem til den nye formelen: Renault spilte av et lydspor der de hadde simulert en runde i Singapore – det låt faktisk ganske bra. Vi slipper i hvert fall den pinlige dieseltausheten som har preget Le Mans i mange år nå.

(saken fortsetter etter lydprøven)

Det er heller ikke noe som tyder på at ting vil gå saktere enn før. Renault antyder at motoren vil yte rundt 600 hk mens det i tillegg vil kunne avleveres 160 hk fra de to MGU’ene som altså mater det nye ERS-systemet, (som erstatter årets KERS).

Kanskje vi skal ta det siste litt grundigere. Det er nye restriksjoner på forbruk. Fri drivstoff-flyt er nå begrenset til maks 100 kg/time (årets biler har ingen grenser, men i praksis snakker vi nok om inntil 170 kg).

Maks drivstoff per løp per bil er også definert for 2014, vi er nede på 100 kg. (Dagens typiske forbruk er 170-180 kg/løp). Vi snakker med andre ord om 35 prosent bedret drivstoff-forbruk.

Ny teknologi
Derfor er det viktig ikke å sløse med kreftene, og det innføres et meget smartere tilbakehentings-opplegg enn det vi har i år.

Dels brukes det en MGU-K, (Motor Generator Unit Kinetisk) som er koblet til veivakselen og enten henter den energi som den former om til strøm når bilen bremser eller den tilfører ekstra energiskudd fra ERS’en når det trengs ekstra hester til akselerasjonen.

Den andre MGU’en er en MGU-H (der H’en står for Heat – eller varme). Den er forbundet med turboen og samler opp rester av turboens varme-energi. Enten leveres overskuddet rett til MGU-K’en under akselerasjon, eller det samles opp i ERS’en.

Men MGU-H er også smart nok til å fungere som en waste-gate som kan bremse opp turboen for å tilpasse lufttilførselen motorens øyeblikkelige behov, eller den kan akselerere opp turboen før en ny gasspedal-input, for å minske turbo-lag’en.

Mer el-effekt
ERS’en kan altså levere strøm, enten til MGU-K-enheten når man trenger ekstra ytelse ved akselerasjon, eller den leverer litt mindre til MGU-H’en for å få fart på turboen igjen. Og i forhold til dagens KERS, som er begrenset til 60 kW, er den dobbelt så kraftig.

Andre data om motoren er for eksempel at den yter maks på 15.000 omdreininger (noen tusen lavere enn årets motorer), at den er en 90 graders V6 med boring på 80 millimeter og en slaglengde på 53. Den har fire ventiler pr. sylinder og bruker direkte bensininnsprøytning, der dagens motorer bruker indirekte.

Og mens dagens KERS-systemer får lov til å slå til med maks 0,4 MJ per runde, sier neste års reglement at du har tilgang til 10 ganger så mye. 

Det eneste som er helt klart når det gjelder bruk av motoren er at Red Bull fortsatt skal drives av Renault-hester og at Renaults skal erstatte Ferrari-motorene hos Toro Rosso.

Men hva som skal skje hos Lotus og Caterham – som bruker Renault i år – er faktisk fremdeles ikke klart. Det ville imidlertid være underlig om ikke begge (Caterham er jo partner på gatebilprosjekter og Lotus er direkte etterkommer av Renaults opprinnelige F1-team) fortsetter som medlemmer av denne motorfamilien. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer