Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Dagens modell har bare vært på veien siden 2009, men nå er det altså duket for neste generasjon. Nå skal 3 også inn i SkyActiv-programmet, hvor vi allerede finner Mazda 6 og CX-5. Mazda har tidligere sagt at downsizing ikke er noe de vil drive med, så derfor kjører de på med 2-liters bensinmotorer og 2,2-liters dieselmotorer i Mazda 6. De vil heller satse på å optimalisere de større motorene fremfor å hente mer krefter ut av mindre slagvolum. Dette har Mazda tenkt å fortsette med, så nye 3 kommer også med 2-liters bensinmotor og 2,2-liters dieselmotor. Førstnevnte i 120- og 165-hesters utgaver. Dieselmotoren i 150-hesters utgave. Men for treeren har Mazda også innsett at en mindre motor er aktuelt, så derfor lanserer de også en helt ny 1,5-liters bensinmotor, med 100 hestekrefter. Alle motorene er koblet til en sekstrinns manuell girkasse, visstnok basert på den man finner i MX-5, men en automatkasse blir også tilgjengelig på dieselmotoren og 120-hesteren. Mazda 3 blir nå omtrent 60 kilo lettere enn forgjengeren, samtidig som Mazda påstår de har lydisolert den såpass mye at den bør være blant de stilleste i klassen. Innvendig finner man også en sju-tommers skjerm, som kobles opp mot smarttelefonen, for å gi informasjon mens man er på veien. BilNorge skal prøvekjøre Mazda 3 neste uke, og vil komme tilbake med mer detaljer og et førsteinntrykk om ikke lenge.
|