Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Noen har kanskje oppfattet at det var et selskap som het Better Place som hardest har frontet batteribytte-systemer for elbiler. De fikk en halvhjertet Renault halvveis med seg, og de fikk et dansk energiselskap med på leken – med bedrøvelige resultater. Tesla har imidlertid hele tiden sagt, når de ble spurt, at når de kom med et batteribyttesystem skulle det være deres eget. I dag er Better Place på et forhåpentlig bedre sted – de har opphørt. Og Tesla har nettopp avsluttet en stor presentasjon der de har vist at nå er det like lett å få ny, frisk energi inn i S-modellen, som det er å fylle diesel eller bensin på en vanlig bil. Dermed har også Tesla kommet med enda et argument for å overbevise alle som lider av rekkeviddeangst om at elbil er en mulighet. Tidligere i år ble det en del oppstyr rundt noen forsøk på å kjøre fra Washington DC til Boston og bruke Teslas eget Supercharger nettverk. Teslas byttestasjoner er ganske omfattende, de koster ca. en halv million dollars å bygge og vil i første rekke bli bygget parallelt med Teslas egne ladestasjoner. Forskjellen på de to blir, i følge sjefen selv – Elon Musk – «Free or fast». Supercharger-lading er gratis og bytte koster. Du kjører inn, reservasjon trengs ikke – hver stasjon har ca. 50 batteripakker på lager, og i løpet av 90 sekunder er batteripakken din ute og en nyladet er på plass. Men det er faktisk mer komplisert enn som så, for det er ikke bare snakk om å plugge ut og plugge inn. Batteriene i Tesla er væskekjølte så det er også utviklet et system som sørger for at slangene kobles fra, og til igjen, uten at en eneste dråpe drypper. For en «full tank» betaler du en sum som tilsvarer ca. 60 liter bensin. Les også om når New York Times prøvde å fyre med vått krutt mot Tesla Model S' rekkevidde. Den kommende modell X er selvfølgelig også bygget for å kunne betjenes av dette systemet. Det ble imidlertid ikke sagt noe om når vi kan vente systemet på eksportmarkedene, for eksempel Norge. Men selv om batteripakkene bruker forskjellig ladespenning er det ikke noe i veien for å gjøre systemet europeisk. De tekniske løsningene er jo allerede bygget inn i bilen.
|