Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
VW fryser WRC-bilen Volkswagen har gått med på å stoppe all utvikling av deres rallyPolo. Formålet er ikke å si opp ingeniører, men å redde sporten. |
||||||||||||||||
I siste utgave av Bil, som havner i butikkene i dag, forteller vi noen detaljer om motoren i den nye rally-vinneren fra VW. Den som sitter i deres WRC Polo. Det later til at vi ikke behøver oppdatere den artikkelen før i 2015 – VW har sagt at nå fryser de denne konstruksjonen. De skal ikke utvikle konstruksjonen videre. På en stund, i hvert fall. Det later til å være Volkswagens eget initiativ. I følge engelske Autosport, som bragte historien først, har Volkswagen lenge vært i tett forbindelse med de øverste bilsportmyndigheter i FIA for at det skal bli regler om å beholde årets spesifikasjoner. I følge VWs sports-sjef Jost Capito gjør de dette for å «sikre sportens fremtid og sørge for å opprettholde nivået på de som deltar i denne sporten». Og han legger til at «det er klart at vi derved har sagt nei til noen av våre mulige fordeler, men vi er sikre på at dette vil komme sporten til gode». Bakgrunnen er selvfølgelig at han risikerte å bli uten konkurrenter. M-Sport var blant dem som var i faresonen. Med mindre Ford kom på banen igjen er det tvilsomt om de hadde brukt 3 millioner pund for å bygge en ny bil. Og med det nye regelverket kan man også håpe på at Citroën fortsetter neste år. Jost Capito vet bedre enn de fleste hvor slike sko kan trykke. Han har vært i kjapp-bil-bransjen hele sitt liv. Han startet hos BMW for 30 år siden, deretter ble det Porsche der han endte på toppen av merkets racing-organisasjon. Så ble det noen år med Formel 1, Sauber under forskjellige sponsorer – Petronas og Red Bull bl.a. – før han kom til Ford i 2001. Det er han vi kan takke for biler som Focus RS, F150 SVT Raptor og Focus ST. Og mye av Fords rallyvirksomhet. Malcolm Wilson som tidligere har jobbet med Capito og som er sjef for M-Sport var veldig takknemlig: «Dette setter vi pris på. For folk som meg og Yves (Citroens rallysjef, Yves Matton) er det svært positivt at vi vet at vi fremdeles kan være konkurransedyktige neste år, uten å bruke millioner på videreutvikling». Autosport fikk bekreftet fra FIA at de, etter en avstemning via fax, har godkjent at homologeringen av WRC-biler er frosset frem til utgangen av neste sesong.
|