Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bentleys nye racerbil er jo akkurat like stor som en vanlig Continental GT – det er med andre ord ganske mange kubikk som skal danse rundt på berømte racerbaner. (Nesten fem meter lang, mer enn 2 meter bred, 135 cm høy). Men det har skjedd store ting under det massive skallet. 1300 kg vil si at konstruktørene har fjernet 1000 kg. En imponerende operasjon, selv om utgangspunktet selvfølgelig var ganske velutstyrt. Håndarbeid Det har skjedd ting i maskinavdelingen også. At det ikke er hentet ut mer enn 600 hester fra tørrsumps V-åtteren på fire liter, kommer selvfølgelig av reglementet, her er det nok lagt mer vekt på kjørbarhet enn på maks ytelse, for maks ytelse er det ikke lov å hente ut. Det er gjort mye med aerodynamikken – husk at denne bilen skal gå på baner der lange strekker er et viktig innslag, Le Mans er vel det beste eksempel på bane som krever biler som ikke yter særlig luftmotstand. Bli med opp bakken på Goodwood (saken fortsetter) Ny drivlinje Fra diffen fører drivakslene ut til uavhengige bakhjul som henger i et parallellogramoppheng, akkurat som forhjulene er, og hjulene dempes av firetrinns racingdempere. Produksjonsbilens luftfjærer er også byttet ut med skikkelig vare av stål. Styringen har en sterkt modifisert hydraulisk servo, og skivene er av sånt materiale som ruster og stoppes av seks klosser foran og fire bak. Som vi har fortalt tidligere har utviklingen av denne racerbilen skjedd i samarbeid med M-Sport. Og det hele ble bestyrt fra en egen avdeling hos Bentley i Crewe der det er satt opp et helt eget designkontor. Testklar Til neste år regner man med full Blancpain-serie, der de møter konkurrenter som Aston Martin, McLaren, Lamborghini, Ferrari og Porsche på klassiske baner som Spa, Nürburgring og Monza. De av dere som vil vite mer om en av de mest spennende og imponerende racingseriene som finnes finner info her.
|