Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Hadde det ikke vært fantastisk med et formel-løp rundt Akershus i Oslo? Jeg hadde håpet norske sports-interesser hadde presset på i Paris for å få Oslo på kartet, men det har altså ikke skjedd. Etter at London, Roma, Los Angeles, Miami, Beijing, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Putrajaya og Bangkok har stått på arrangørlisten, er nå også Berlin på plass. Litt surt, for et av argumentene er at Berlin er en levende elbil-by. Med mer enn 1200 biler og ca. 22 offentlige ladepunkter, påstås det at byen er i spiss. Oslo banker dem på alle punkter, og dersom du deler opp el-innsatsen på antall innbyggere, er vi best i verden. Men intet Formel E løp neste år nei. LES MER OM: Formel for elbiler Synd, egentlig, for nå begynner det å bli skikkelig form på den nye racing-serien. Renault har for lengst kastet seg på, de jobber sammen med Spark, som skal bygge chassiser (og som jobber tett sammen med Dallara). McLaren er for lengst på plass – de skal lage elmotorene. Mens Williams holder på å designe batterier, som de også skal bygge, for de 42 bilene som skal delta i serien. LES OGSÅ: Overstrømmende racing Italienske Fondtech har kommet med et chassis-forslag som er ganske spennende, ikke minst fordi de legger opp til drift på alle fire hjul, og som har tatt såpass hensyn til aerodynamikken at det kan nok ta tid før man venner seg til dette utseendet. Nå er det selvfølgelig også et spørsmål om denne bilen tilfredsstiller de tekniske kravene. For foreløpig legges det opp til en en-chassis serie, men jeg ville vel tro at når denne serien virkelig kommer i gang vil ting slippes fri, slik at mange flere enn de som er med kan kaste seg ut i sirkuset. Engelske Bluebird er blant dem som regner med at det skal åpnes for flere chassiskonstruktører. De jobber sammen med Unipart (det er ikke få av dere som har fått reservedeler derfra, selv om dere kanskje ikke vet det) og jommen dukker ikke Brembo også opp i sammenhengen. Andre sterke merkevarenavn i Formel E sammenheng. Når det gjelder hvem som skal sørge for at det blir et show av dette er det fremdeles mange hvite hull. To team er det som har sagt de skal være med. Drayson Racing er klar. Lord Drayson og hans elektriske aktiviteter har du møtt på disse sidene før. Det andre laget heter China Racing og er slett ikke helt ferske. De har tidligere konkurrert i A1GP, Superleague Formula og i FIA GT1. Og så har Andretti Autosport meldt seg på som det tredje temaet. Michael Andretti trenger vel ingen nærmere presentasjon – etter 20 år i racing har han deltatt i det meste, vunnet tonnevis av pokaler og den eneste som har flere runder i ledelsen av IndyCar løp er hans far, Mario. Det var et skikkelig navn å få i denne serien, og den nesten-Ferrari-røde bilen vil garantert synes bra. Disse amerikanerne vet hvordan de skal gi publikum valuta. Hvem som skal kjøre for ham er foreløpig ikke klart. Og vi venter fremdeles på beskjed om hvem som skal fylle de andre syv plassene i startfeltet. Jeg er ikke i tvil om at dette blir en suksess. At hvert heat ikke kommer til å vare mer enn 15-20 minutter er jo ingen ulempe. Dagens tilskuere, oppvokst på computerspill og reklameavbrutte TV-sendinger, klarer ikke å opprettholde interesse og oppmerksomhet i lenger tid mellom hver pause. Et ideelt format med andre ord. Det er verdt å nevne at om få dager åpner også FIAs offisielle Formel E-side på www.fiaformulae.com. Da kan vi vel virkelig ønske Formel E velkommen som et offisielt bilsport-innslag.
|