Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Klart for Rally Finland Etter noen måneders sommerferie starter andre halvdel av årets VM-sesong med Rally Finland i helgen. Skal vi få en nordmann på pallen? |
||||||||||||||||
Fire norske førere er påmeldt til den finske VM-runden. I tillegg til våre to unge fabrikkførere, Mads Østberg (Ford) og Andreas Mikkelsen (Volkswagen), stiller Eivind Brynildsen i en Ford Fiesta R5 mens Marius Aasen kjører en Fiesta R2 i Junior-WRC-klassen. I denne klassen starter også svenske Pontus Tidemand med norske Ola Fløene i kartleserstolen. Rally Finland er blant de mest populære VM-rundene takket være raske grusveier med mange spektakulære hopp. Hastigheten på de raske partiene er godt over 200 km/t. Det er 62. gang Rally Finland arrangeres, og finske førere har stått øverst på pallen hele 52 ganger. De to siste årene er løpet vunnet av Sebastien Loeb som også gikk til topps i 2008. Det har aldri vært noen norsk vinner av Rally Finland. En offensiv Andreas Mikkelsen kjører for en plass på seierspallen under VM-runden i Finland. – Lykkes jeg med det, så vil det være en ny milepæl i karrieren, sier 24-åringen. Nordmannen, som kjører for Volkswagen Motorsport, kan se tilbake på mange turer på seierspallen i sin rallykarriere, men den dobbelte IRC-mesteren har aldri vært på pallen i et WRC-løp. - Ikke noe ville smakt bedre enn om det skjer i Finland, som er den mest spektakulære VM-runden i rally. - Jeg har kjørt Rally Finland fire ganger tidligere, men det begynner å bli en stund siden jeg kjørte en WRC-bil der sist. Gjennomsnittsfarten i Finland er høyere enn i noe annet rally. Jeg liker etappene og det harde grusunderlaget, sier Andreas som er glad for å ha en finsk kartleser. - Det er godt jeg har med Mikko Markkula i kartleserstolen her, smiler Andreas, vel vitende om at Mikko kjenner etappene veldig godt. - Mikko vet nøyaktig hvor jeg kan kjøre fort, og hvordan jeg skal angripe svingene. Dette er en stor fordel, for løpet er noe ekstraordinært sammenlignet med andre VM-runde, forteller nordmannen, og kommer med et eksempel: - Hvis vi ser på Ouninpohja, som er en av de mest berømte fartsetappene i rallysirkuset, så har etappen så mange hopp og svinger som du ikke ser komme, og da er det helt avgjørende at kartleseren leverer notene 100 prosent. - Hvis ikke det skjer, kan du miste riktig inngang til hoppet eller svingen, noe som kan føre til at du rett og slett flyr av veien. Derfor er du nødt til å ha ”baller” for å lykkes i Rally Finland, poengterer han. Også Mads Østberg er klar for innsats i Rally Finland, og håper han kan prestere opp mot sitt beste. - Rally Finland er mitt favorittløp. Her er det fart og hopp hvor det er viktig å jobbe med forberedelser, forklarer Mads. - Et viktig punkt er bilens støtdempere, som bidrar til å gi stabilitet i høy fart. Har man funnet riktig innstilling for demperne, så hopper man bedre, man er bedre i lufta og bilen lander mykere. Vi har jobbet mye med dette på testen og tror vi har gjort det riktig. - Målet for løpet er å gjennomføre uten problemer! Det har vært så mange uhell i år at nå er det på tide å få gjennomført et helt løp uten store problemer. Små bagateller har fått store konsekvenser i alle løpene til nå, og dette må jeg prøve å unngå. Et gjennomført løp er et bra løp, det vet jeg. Vi har fart nok til å kunne være med å kjempe om topp-plassering, avslutter Mads. Rally Finland har base i universitetsbyen Jyväskylä og består av 23 fartsprøver med en samlet lengde på 350 kilometer. De første etappene kjøres torsdag, og rallyet avsluttes med Power Stage lørdag kveld.
|