img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
De store blir større
VAREBIL: Og de små varebilmerkene sliter i kraftig motvind. Blant annet fordi SUV-klassen har fått et solid skudd for baugen.

STATISTIKK: Når sommersalget i juli er talt opp, ligger varebilsalget bare ørlite bak 2012 på samme tid. Helt presis 3,1 prosent for varebiler i klasse 2.

MEN: Det er relativt kraftige bevegelser både når vi ser på styrkeforholdet mellom merkene og mellom de forskjellige varebilsegmentene.

Volkswagen Nyttekjøretøy er den store vinneren. I et lett fallende marked øker de med 7,8 prosent, og det fra en allerede ekstremt god posisjon. Nå med 36,5 prosent markedsandel.

Som illustrasjon kan vi fastslå at det er først dersom de fem neste på listen slår seg sammen - Mercedes, Ford, Peugeot, Citroen og Toyota – at VW så vidt ville mistet tronen!

Av de fem «utfordrerne» er det for øvrig kun Mercedes som imponerer i år, med 45 prosent vekst. Faktisk er kassebilen Vito den nest mest solgte Mercedesen i Norge i år, bare slått av lille A-klasse personbil.

Det er de nok lykkelige for hos importøren på Karihaugen, for verken personbilene eller lastebilene til Mercedes har gjort seg bemerket med spesielt aggressive markedsandeler hittil i år.

Men når de store blir større, er det noen som må lide. Hvis vi ser bort fra Toyota, som på akseptabelt grunnlag fortsatt venter på full effekt av nye Proace, ruller samtlige av de små merkene i heftig utforbakke: Opel, Fiat, Nissan, Mitsubishi, Renault. Og Land Rover er helt ute av gønnskilt-businessen.

Fiat-importøren kan riktignok glede seg over at småmerkene under samme tak, Isuzu og Jeep, gjør det skapelig bra. Det gjør for så vidt også Iveco Daily, men det totale Iveco-volumet er fortsatt lavt.

KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBILS AUGUSTUTGAVE.

Litt av forklaringen til denne forskyvningen mot store store og små små ligger på segmentnivå.

SUV-sektoren, som tidligere har vært preget av mange merker, ligger nå nesten i grus. Så langt i år ligger segmentet riktignok bare 20 prosent i minus målt mot 2012. men et blikk på salget i juli alene forklarer mye: Etter det nye regelverket står det nå tilsynelatende bare 5 modeller tilbake å velge mellom i denne klassen.

Pickup-klassen redder imidlertid mye, for den går like kraftig frem som SUVene går tilbake. I øyeblikket er det uforandret styrkeforhold mellom modellene i forhold til før sommeren. VW Amarok har tilsynelatende sikret topplassering, men gode gamle Hilux biter godt fra seg, og skal ikke avskrives som vinner før året er omme. Også Isuzu D-Max og Ford Ranger gjør det skarpt, men klarer ikke helt å ta ut potensialet som ligger i markedet.

Caddyklassen, det klart største segmentet i det siste, viser fortsatt en liten trøtthet målt mot 2012, men kan synes å ha frisknet litt gjennom sommeren. Det er lite dramatikk i modellrekkefølgen. Citroen Berlingo og deretter Peugeot Partner har best utvikling. Spennende blir det også å se om nye Mercedes Citan med sterk avslutning på året ti slutt kanskje klarer å klatre til 4. plass foran utgående Ford Connect.

Mellomstore kassebiler er i år derfor den mest solide klassen, og ligger i volum nå helt på linje 2012. Suverene klasseleder VW Transporter holder fortsatt oppe et voldsomt trøkk, godt fulgt av årets komet, Mercedes Vito. Nå er også Toyota Proace inne på listen, og med 47 biler i juli er «nye Hiace» allerede nesten oppe på samme nivå som de tre øvrige firlingene samlet. Expert, Jumpy og Scudo ble registrert i til sammen 59 eksemplarer i juli.

Store kassebiler holder også rimelig bra stand, litt under i fjor, men med noenlunde samme styrkeforhold mellom merkene. Sommerens vinner kan kalles Iveco Daily, som så langt i år har fått en kraftig boost målt mot 2012.

I MPV-klassen fortsetter VW Touran å overskygge alt annet, med 25 prosent vekst og nesten 80 prosent segmentandel.

El-varebiler i støtet? Tja. 147 biler totalt så langt. Det er strengt tatt ikke rare greiene.

86 av disse var resten av fallerte Azure-Ford Connect, som ikke lages mer. Elektrisk markedsleder er dermed i Renault Kangoo med 60 biler. Ingen av de to franske konkurrentene har hittil registrert elektriske versjoner.

KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBILS AUGUSTUTGAVE.

Også 4x4-innslaget holder seg høyt, over 40 prosent. Av 4x4 varebiler har Volkswagen over 50 prosent av markedet, med Transporter og Caddy på topp.

Men også her gjør Mercedes Vito det sterkt, som 3. mest solgte varebil med 4x4 – foran alle pickupmodeller. Faktisk betyr det at 85 prosent av alle Vitoer som er solgt i år er utstyr med firehjulsdrift og automatgir.

Les YrkesBil-testen her: Nye Mercedes Vito 116 lang, i påkostet utgave med automat og firehjulsdrift, scorer til terningkast seks på omtrent alt unntatt økonomi.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer