Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Østberg klar for Tyskland Etter åtte VM-runder på grus og snø, er det endelig klart for det første skikkelige VM-løpet på asfalt – Rally Deutschland. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Etter mange runder på grus, så blir det spennende med et ordentlig asfalt-løp, sier Mads Østberg. - Allerede i fjor tok vi mange skritt i riktig retning, og fikk gode resultater. Jeg tror også at utviklingen vi har hatt på asfalt har hatt en positiv virkning på grus-løpene. I år har vi gradvis endret kjørestilen gjennom hele sesongen, og det mener jeg nå vil gi gode resultater på asfalt. Rally Tyskland byr på alt fra smale veier og krappe svinger gjennom vinrankene i Moseldalen, til betong-asfalten på militær-området Baumholder som er omkranset av “hinkel steins” satt opp for å hindre tanks i kjøre av veien. Endret underlag betyr også endringer på bil og kjørestil. Bilene er nå mye lavere, og med 18-tommers hjul (15 på grus) sitter de som klistret til asfalten. Bedre veigrep gir høyere fart, men også mindre rom for feil. - Den største forskjellen fra grus er at på asfalt kjører du mer rene spor, uten å sladde, sier Mads. - Du har mye bedre feste på asfalten, og kjører derfor mye fortere. Samtidig er det ikke rom for småfeil. På grus kan du redde deg inn igjen med en “sladd”, på asfalt går det normalt rett av veien om man gjør en feil. Farten er mye høyere. Den tyske VM-runden starter med Shakedown onsdag ettermiddag. Torsdag formiddag er det offisiell start i Köln, før to helt nye prøver kjøres på vei fra Køln og tilbake til Trier torsdag ettermiddag. Fredag er det vinrankene i Moseldalen som gjelder, og lørdag er det klart for Baumholder og den legendariske Panzerplatte. Løpet avsluttes med to etapper søndag. - Rally Tyskland er et løp jeg liker veldig bra, og jeg har også gjort det bra der tidligere. Første gang jeg deltok var i 2010 med en S2000 bil, og tempomessig gjorde vi det bra der allerede da. - I fjor endte vi på fjerdeplass sammenlagt. Legger vi til det gode resultatet fra Finland tidligere i måneden, så tror jeg vi kan hevde oss bra, og en plass på pallen er som alltid målet, konkluderer Mads Østberg.
Tidsplan Rally Tyskland 2013 Torsdag 22. august
Fredag 23. august
Lørdag 24. august
Søndag 25. august
|