Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
2013 er Golfens år for Volkswagen. Hittil i år har de lansert GTI, GTD, Golf stasjonsvogn og Golf TDI BlueMotion. Og nå følger altså den nye toppmodellen – Golf R. LES: Vår prøvekjøring av Golf R Cabriolet Motoren er basert på den samme som sitter i Golf GTI, en toliters TFSI-motor, men her er den trimmet opp til 300 hestekrefter. Det er 30 mer enn forgjengeren, men likevel har den 18 prosent lavere utslipp. Firehjulsdrift Golf R har sportschassis og sitter 20 mm nærmere bakken enn en vanlig Golf (5 mm lavere enn GTI). Bilen har progressiv styring og en ESC Sport-funksjon som kobler ut det elektroniske stabilitetsprogram når man vil ha maks kontroll selv, for eksempel på en bane. Den har dynamisk chassis-kontroll der du kan velge innstillinger fra maks komfort til maks sportslighet, nå med en ny Race-modus. Kjapp og gjerrig Til tross for 30 ekstra hester har nye Golf R et vesentlig lavere forbruk enn forgjengeren, 0,71 liter på mila i forhold til 0,85 l/mil. CO2-utslippet er tilsvarende redusert fra 199 g/km til 165 g/km. Med DSG girkasse er forbruket 0,69 l/mil, tilsvarende et CO2-utslipp på 159 g/km. Ett av elementene som påvirker utslippet i positiv retning er auto start-stopp med regenerering av bremsekraften, som er standard i Golf R. Sporty detaljer Innendørs finner vi sportsseter i Alcantara / stoff, skinntrukket tre-eket sportsratt, nattbelysning, automatisk klimaanlegg, samt radio/CD-anlegg med berøringsskjerm. Golf R får sin offisielle debut på IAA i Frankfurt neste måned, og den kommer på markedet i årets siste kvartal. Kundene kan velge om de vil ha tre eller fem dører.
|