Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Med en tydelig ansiktsløftning på A8 skal, ifølge den norske importøren Harald A. Møller AS, Audi igjen plassere seg blant innovatørene i luksussegmentet. Noe av det som fremheves er bilens lettvektskonstruksjon: Audi A8 3.0 TFSI quattro veier 1.830 kg, som skal være klasse-ledende for modeller med firehjulsdrift. Karosseriet er i stor grad laget i aluminium og veier alene kun 231 kg. Lengden på 5,14 meter og akselavstanden på 2,99 meter forblir uendret fra dagens utgave. Den lengre versjonen A8 L har ytterligere 13 cm lengde og akselavstand. Begge versjonene har ny utforming av bagasjerommet. Sett bakfra kjennetegnes nye Audi A8 med ny og skarpere design på LED-baklampene og ny støtfanger med to avlange integrerte eksosrør. Les også: Mercedes-Benz S - en klasse for seg selv Toppmodellen Audi S8 beholder de karakteristiske fire ovale eksosrørene. Nye detaljer i krom og svart høyglans er også med på å redefinere Audis flaggskip. Lys-innovasjon Andre funksjoner i de nye frontlyktene er det intelligente kurvelyset, ny design på kjørelyset og dynamiske blinklys. De dynamiske blinklysene, som lyser i et bevegende mønster, gjør det lettere for andre trafikanter å oppfatte bilens retningsanvisning på lang avstand og under dårlig sikt. Lys-systemet i nye Audi A8 benytter også prediktive rutedata fra navigasjonssystemet for å justere fordelingen av lys i respons til den aktuelle situasjonen. I kombinasjon med navigasjon plus med MMI touch (standard i Norge), gjenkjenner systemet rutedata som finnes i navigasjonssystemet, for eksempel kurver og veiens klassifisering (motorvei/landevei). Standard med Quattro Sammenlignet med de tidligere utgavene er forbruket senket med opptil 10 prosent, samtidig som ytelsene har økt. Motor-alternativet V6 3.0 TDI yter nå 258 hk og har et forbruk på 0,59 liter ved blandet kjøring. Det tilsvarer et C02-utslipp på 155 g/km. Den kraftige V8 4.0 TDI motoren yter nå 385 hk, med et dreiemoment på 850 Nm. Bensinmotorene V6 3.0 TFSI og V8 4.0 TFSI (COD) yter nå henholdsvis 310 hk og 435 hk. Sistnevnte motor tar nye Audi A8 fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Alle motorene tilfredsstiller den nye Euro 6 standarden for utslipp. Samtidig med de nye Audi A8-modellene kommer også Audi A8 hybrid og spydspissene Audi A8 L W12 og Audi S8 i ny drakt. Den lange (527 cm) og luksuriøse versjonen Audi A8 L W12 har en 6,3 liter stor motor i W-layout som yter 500 hk. Ifølge Harald A. Møller er den også best i sin klasse med et forbruk på 1,17 liter pr mil ved blandet kjøring. Den sportsligste versjonen Audi S8 gjør unna 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Under panseret sitter en twinturbo V8 motor på 4 liter som yter 520 hk. Quattro permanent firehjulsdrift er standard på disse to modellene. Audi tilbyr også en egen sportsdifferensial for bakakselen som fordeler kraften mellom bakhjulene med en ytterligere sportslig innstilling. Denne sportsdifferensial er forøvrig standard i Audi S8 og Audi A8 4.2 TDI. Alle de nye modellene leveres standard med åtte-trinns tiptronic, en elektronisk styrt automatgirkasse som gir både raske og smidige girskift. Audi drive select, som varierer funksjonene til bilens styring, girkasse, motorrespons og adaptive luftfjæringen er også standard. Keramiske bremser er tilgjengelig for alle V8-modellene og Audi A8 L W12. Individuelle løsninger Som tidligere tilbys en rekke førerassistansesystemer, deriblant adaptiv cruise control med Stop & Go-funksjon, Audi side assist og nattsyn-assistent. På de nye modellene tilbys nå også Audi lane assist, som automatisk korrigerer styringen ved behov og et nytt Head-up display. Nattsyn-assistenten har nå også fått et eget varslingssystem, som gjenkjenner større dyr i tillegg til fotgjengere. Navigasjonssystem plus med MMI touch og Audi connect er standard. Dermed er bilen klar for egen WLAN-hotspot og navigasjon via Google Earth og Google Street View. Nye Audi A8 får sin premiere på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september og de første bilene kommer til Norge i november. - Prisbildet vil ikke forandre seg mye, når man tar hensyn til utvidet standardutstyr og økt motoreffekt, sier informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi-importøren. - På grunn av økt motoreffekt øker engangsavgiften på nye A8, til tross for at utslippet er redusert. Nye Audi A8 vil få en startpris i Norge på i overkant av 1.050.000 kroner.
|