Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Som tidligere er bilen utstyrt med en V6-motor, men den varter nå opp med hele 300 hestekrefter – 50 flere enn tidligere. Det tilsvarer en effektøkning på 20 prosent. Maks dreiemoment er løftet med 100 Newtonmeter til 650 Nm ved mellom 1750 og 2500 omdreininger. Omsatt til ytelser betyr det at null til hundre går unna på seks sekunder blank, åtte tideler raskere enn forgjengeren. Toppfarten er oppgitt til 259 km/t, opp fra 244 km/t. Likevel er forbruket litt lavere enn på 250-hesteren, 0,64 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 169 gram per kilometer. Men det er ikke bare ytelsene som er økt – Porsche lover at kjøreegenskapene også er perfeksjonert. Blant annet har Panamera Diesel nå for første gang Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) som standard – tidligere har dette vært forbeholdt modellene med bensinmotor. Transmisjon og chassis er også retunet. Det er solgt rundt 8500 Panamera Diesel så langt, og den utgjør nå rundt 15 prosent av Panamera-salget. Her i Norge er det en nedtunet versjon med 211 hestekrefter som er mest populær. Nye Panamera Diesel debuterer på bilutstillingen i Frankfurt og er på plass hos forhandlerne i januar 2014.
|