Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Renault-standen ga meg faktisk tilbake litt av troen på bilutstillinger. Ikke bare fordi jeg der møter min eneste rival i bransjen når det gjelder sære sko og sær sko-bruk – Laurens van den Acker, sjefdesigneren hos Renault, slår alltid til med nye overraskelser. I år var det at det var en slags fiolett som dominerte. Og – som bildene viser – jeg mener dominerte. Stolt historie Andre fabrikker, navn nevnes ei, henter frem gamle, utbrukte konsepter fordi de ikke har annet – og da blir det bare trist. Men Renault hadde altså Initiale, Initiale Paris for å gi den det fulle navnet. Hva skal jeg si – den opprinnelige Espace gjenoppfunnet, men med masse filigran-arbeid. Både gulvet og felgene har elementer av Eiffeltårnet i seg – selv om elementer av dette heller ser ut som en gammel rørgitterramme fra Lotus. Var det noe Colin Chapman kunne, så var det å regne skikkelige triangulering. Men siden dette mønsteret også kan forbindes med gamle fly, har designerne etterapet halefinnen fra den slags på øvre del av C-stolpen. Vellykket Og vi må jo tåle litt mer finurlige former og vinkler enn den gang også. Den opprinnelige Espace var noe av det reneste man kan tenke seg – designet av den samme fyren som også gjorde de franske TGV-togene. Litt mer historikk kanskje? Initiale var også navnet på en konseptbil fra Renault i 1995. Den ble vist nesten først på Frankfurt, bare at den hadde debutert på Bagatelle-skjønnhetseventet uken før. Dagens Initiale Paris er ferskvare. Nær produksjon Selv om blinklys i samme farge som skoene til Laurens, og et komplett kart av Paris som er frest rett ned i aluminiumstaket, nok ikke kommer til å følge med over til produksjonen. Hva som derimot sikkert kommer til å følge med, er noe som sjefdesigneren var veldig stolt av – og det viser at denne mannen kan tenke på flere nivåer, er blant annet motoren. Egentlig den opprinnelige 1,6-liters dCi, men nå med 20 prosent høyere dreiemoment og 25 prosent lavere forbruk med 40 gram lavere CO2 utslipp. En av grunnene til forbedringen er meget lette, lavfriksjons stålstempler, bygget helt etter den samme oppskriften som stemplene i Renault Formel 1-motorer. Mood-lys Selv er jeg veldig glad i interiøret. Setene og midtkonsollen er festet på finurlig vis så det nesten ser ut som de svever over gulvet. Hvorfor kan ikke slike moderne interiører snart bli tilgjengelige i moderne biler. Det er ingen leilighet eller privatjet som har interiører som er i nærheten av det tunge preget selv de aller nyeste bilene har. Men la oss avslutte med denne gøye greia her: “Nå er vel ikke mood-lys spesielt spenstig lenger”, antyder sjefsdesigneren, “så her har vi gjort noe annet. Når noen stiger inn i bilen, via de motoriserte trappetrinnene våre (prøv å gå like elegant ut og inn av en limousine!), vil det strømme passende mood musikk over vårt innebygde Bose Surround-Sound system. Det har du ikke hørt før!»
|