img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Infiniti nystarter
Da Nissan sparket i gang Infiniti i 1989, var det klare målet å kapre BMW-kunder. Suksessen har ikke vært overveldende.

Det er naturlig å sammenligne Infiniti med Lexus, begge er wanna'be avleggere av 12-på-dusinet produsenter i Japan. Henholdsvis Toyota og Nissan.

Begge merkene så USA som sitt viktigste marked. I fjor solgte Infiniti 120.000 biler der, Lexus litt over dobbelt så mange. I Europa er forskjellen enda større: I årets første 7 måneder solgte Infiniti snaue 1.200 biler, Lexus: 12.000!

Russland er derimot en avviker. Der har Infiniti solgt 5.000 biler i år, mens Lexus «bare» har solgt 8.700.

Design-strateg
Men da jeg spurte ham i går, kunne Alfonso Albaisa forsikre at han ikke var ansatt for å gjøre bilen enda mer russisk, men nå var tiden inne til virkelig å sette Infiniti på det internasjonale kartet.

Albaisa er en gammel bekjent. Han er en av Nissans virkelige sigøynere, han startet der i 1988 og har vært Vice President for Design både i Europa og USA.

Han har også jobbet fra Japan, og i tillegg til en rekke vellykkede biler, fikset han arkitekt-tegningene i USA slik at Nissan Designs nyeste hovedkvarter der (2008) virkelig har fått en skikkelig arkitektonisk utforming.

Og så er han den typen som danser rundt bilen når han forklarer deg finessene. Ikke så underlig – han er egentlig kubaner, det er noe med de øyene og rytme i kroppen.

Nå er han nylig utnevnt som sjef for Infiniti design, under Nissans designhøvding Shiro Nakamura. Men han er så nær sjefen at han sier Shiro, og ikke Nakamura-san, når han snakker om ham.

Ny kurs
Nakamura har de siste årene vist noen vanvittig nydelige konseptbiler med Infiniti-merke. Men i Frankfurt er det åpenbart at nå velger merket en annen vei. Fra overdreven skjønnhet og luksus, sikter man nå mer i retning av A3 eller CLA.

- Eller kanskje Q3 eller GLA – foreslår jeg når vi står og ser på den nye konseptbilen på Infiniti-standen.

- Det er det som er halve poenget, svarer han. - Det er ikke godt å si. Dette er ikke en coupé, ikke en hatchback, ikke en cross-over og ikke en SUV.

- Da jeg satte meg ned og begynte på dette prosjektet for halvannet års tid siden, var jeg ikke en gang klar over at det var en Infiniti jeg jobbet på. Det kom senere. Men det kom gledelig – du kan si at jeg er tilbake til min gamle kjærlighet nå, sier Albaisa.

Vi ser mange av de «ekte» Infiniti-designelementene her. Ganske dramatisk profil, en familielikhet i grill og frontlykter, og den skikkelig vinklede C-stolpen.

Men i tillegg har han en mye mer radikal overflatebehandling enn vi er vant til derfra (- Ja, dette kan produseres, vi har presser nå som gjør at vi kan leke oss med disse flytende konveks/konkav-skiftningene), og en silhuett han kaller «superslender» og «seductive».

Flytende kobber
Bilen, som den står, er håndbygget i Torino, hos G-Studio og han blir spesielt lyrisk når han peker på detaljer ved den perfekte lakkeringen. - Ser du? Jeg kaller det Liquid Copper. Det er akkurat som det er like før den stivner.

Jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg syntes den var mer bestemor-gammelrosa enn kobber, men jeg var helt enig i at arbeidet var nydelig.

Det er åpenbart at Infiniti sikter seg inn mot nye markeder og nye kunder nå. Og det skal de gjøre med design. Teknologi og oppfattet luksus er egentlig uproblematisk og kan lett kvantifiseres (og kjøpes fra underleverandører). Men stil er noe helt annet.

Med Albaisa i førersetet har det skjedd store ting i løpet av meget kort tid. - Nå jobber jeg fra Japan, men har studio i Beijing, California og London. Og selv om London-operasjonen ikke formelt er på plass ennå, er den enda et bevis på at nå skal det ta av.

Motpoler
For nyansatte Simon Cox er en tornado.  - Vi er så forskjellige, han og jeg, at dette MÅ bli bra, sier Albaisa.

Jeg vet akkurat hva han mener. Albaisa er en elegant fyr med en flytende strek, Simon Cox er rettvinklet, rett på sak, masse underfundig humor og har evnen til å skrelle av alt det overflødige.

Bak seg har han en rekke av de utrolige Cadillac-konseptene, Imaj, Cien og Evoq for eksempel. Og da Cadillac jobbet med sin Sixteen, sørget Cox for å ekspedere den største leirmodellen som noensinne er sendt fra England. Han jobbet nemlig fra sitt eget studio i Birmingham i denne perioden.

Før det jobbet faktisk han også med Nakamura. Cox var på utlån fra Lotus (der han hadde gjort Esprit) da han jobbet med Isuzus fantastiske 4200 R sammen med den senere Nissan-designsjefen.

- Men det var jeg som hentet ham inn nå, sier Nakamura.

Britisk
Skal jeg si noe om bilen til slutt? Q30 heter konseptet, men det er opplagt at det vil føye seg pent inn under de eksisterende modellene, dersom (når) den kommer i produksjon.

Og siden den skal produseres i England når («hvis») den kommer i produksjon, kan vi vel trygt regne med at før eller siden skal Infiniti bli en merkevare også i Norge.

Personlig gleder jeg meg veldig. Selv om den bare får 0,1 prosent markedsandel betyr det at det blir litt mer akseptabelt å holde øye med Albaisa, Cox og alle de andre smarte strekmakerne der. I dag er jo bare noen få av oss avvikere som gidder å holde øye.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer