Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er selvfølgelig Civic Tourer vi må konsentrere oss om. Men på veien dit bort er det så mye annet. Oppe på en vegg henger for eksempel ting som minner oss både om Hondas storhetstid på racerbanen, og om at de fremdeles er store både på to hjul og fire hjul, og at Honda R er noe av det kvikkeste i klassen. Formel 1 Samtidig blir vi minnet om at Honda Mugen nå er på full fart tilbake til Formel 1. Ved siden av har de hengt opp 1000 kubikk RC213 V – 250 hk på to hjul. De kan dette her også. Sportsbiler Siden noen spionfotos viser at de benchmarker denne mot for eksempel Astra VXR (OPC) og Focus RS500, tyder mye på at Honda skal hente ut minst 300 hester fra sin to-liter. Ingen tviler vel på at dette er noe de kan. Og ved siden av løpsbilen står nydelige NSX. Fremdeles heter den Concept, men det kan umulig ta lang tid før den er ute på veiene og erter opp midtmotor-Audier og de litt mer forsiktige modellene fra Maranello og Sant’Agata. Civic Tourer Den nye modellen er meget rommelig bak, blant annet finnes det et stort rom under gulvet som gjerne eter opp en beauty bag eller to. Og for å demonstrere dette har de ikke valgt noe fancy Louis Vuitton eller noe plasticky amerikansk flybagasje, nei, men «ekte» Rimowa. Si hva du vil, det er ikke noe som slår disse håndbygde tyske lettmetallkonstruksjonene verken i stil eller funksjon. At de også har kastet seg på karbon-bølgen får hardcore-fanatikerne bare overse. Og Honda hadde i hvert fall valgt riktig. Gjennomført For dette er godt, ikke bare fordi det virker så praktisk, men også fordi Hondas europeiske designkontor har klart å finne en helt egen stil. Vi er ikke i tvil om at dette er en skikkelig lastebærer, men den ser ikke ut som en litt klumpete femdørs hatch slik den forrige utgaven gjorde. Ikke ligner den på noe annet heller, dagens små stasjonsvogner / SUVer begynner å bli skapt i samme form. Denne har en helt egen balanse og appell. Faktisk syns jeg den er både stiligere og har en myer mer muskuløs og sportslig utstråling enn de andre av dagens Civicer. Men dette er en bil vi utvilsomt skal stifte nærmere bekjentskap med om ikke alt for lenge. Så det er ingen grunn til å mase for meget med den her. Adaptiv Den vil, en first for Honda, bli utstyrt med et adaptivt dempersystem som både skal ta hensyn til last og kjøreforhold / kjørestil. Og spesielt det med last er viktig, for denne bilen rommer: 624 liter med alle setene på plass. Og 1668 liter med baksetet ned og lastet opp til taket. Her lager vi ikke stasjonsvogn for bare stilens skyld, nei. Her skal den ha litt kapasitet også!
|