img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Toyota i million-klassen
Det var en underlig stemning på Toyota-standen i Frankfurt. Akkurat som de skammet seg over ikke å ha store nyheter. Men det finnes da annet enn nye modeller å være stolte over?

Egentlig hadde jeg tenkt å hoppe over Toyota denne gangen. Standen deres besto bare av kjente hybridvenner, og var dessuten så blå at det var umulig å ta bilder der – hva tenker man egentlig på?

Dessuten var det altså en ganske matt stemning der, selv en hybrid racing-utgave av Yaris (når du adderer alt kommer du frem til 420 hk) klarte ikke å få opp stemningen på standen.

Bestselgeren
Men så hadde de for det første klart å trille ut en svart (prøv å fotografere det da!) Corolla der da utstillingen åpnet for publikum.

Det modellnavnet hadde jo nettopp passert 40 millioner – og jeg hadde for lenge siden bestemt meg for en tittel i retning av «40 millioner mennesker kan ikke ta feil… eller kan de?», men så holdt de altså den bilen unna på pressedagene, så jeg trodde jeg skulle gå glipp av den også.

Men da den dukket opp så den faktisk ganske bra ut – selv om den nå er fjernet helt fra de norske salgslistene, så jeg klarte ikke engang å leke ironisk.

Den ultimate rådgiveren
Og for det andre ble jeg sittende å mimre med en eldre japaner om Toyota i gode gamle dager, den gangen Eiji Toyoda ledet det hele, om hvordan han bygde opp denne insulære produsenten til å bli en global aktør av enorme dimensjoner, om hvordan han dro i gang Corolla-programmet i 1968 og om hvordan han som fremsynt styreformann på midten av 90-tallet hadde vært med på å trykke på startknappen for G21-programmet (Global 21st Century) som skulle utvikle produkter for det kommende hundreåret og som munnet ut i blant annet Toyotas hybridprogram.

«Hvor gammel var han egentlig da?» spekulerte jeg.

Nettet ga selvfølgelig svaret. Han var født i 1913, så i 1993 var han altså en meget oppegående bedriftsleder (tittelen hans ble oversatt med «den ultimate rådgiver) på beskjedne 80 år.

Men ikke bare var han født i 1913, datoen viste seg å være 12. september. Dagen etter at vi satt der og pratet. Vi tok en mental gratulerer-med-morgendagen-skål for ham der vi satt.

Og da jeg kom hjem var han nettopp død. En snau uke etter 100-årsdagen.

Du kan jo trygt si at dette ikke er noe å feire, men det fikk meg til å tenke enda litt mer over hva det egentlig var Toyota viste.

Foregangsfirma
Som sagt, en modellrekke som er bygget i 40 millioner eksemplarer. Og et nytt drivlinje-konsept som hele verdens bilindustri nå, 16 år etter, forsøker å imitere. (At jeg fremdeles ikke er overbevist om hybrid-driftens velsignelser, behøver ikke ødelegge den triumfen).

De introduserte produksjonssystemer som ble kopiert over hele verden (og som reddet for eksempel Porsche fra ekspress-undergang), og de lanserte Lexus, et av klodens ferskeste volum-merker.

Dessuten er de fremdeles verdens største, og når jeg sier verden, så mener jeg global – i år vil mer enn 10 millioner av deres biler blir produsert andre steder enn i Japan.

LES OM: Fornyet Land Cruiser

Så får vi være enige om at dette ikke akkurat gikk frem av IAA-engasjementet deres. Og hvorfor de lå så lavt med det faktum at de nå har passert 5,5 millioner hybridbiler, skjønner jeg heller ikke. Konkurrentene, som vi så på alle de andre standene, har jo bare så vidt begynt. 

Fremtidsmuligheter
Og at de viser mulighetene ved å presentere lomme-raceren Yaris Hybrid R som konsept, bekrefter jo også at de fremdeles er på ballen, selv om de sier at hydrogen vil være «den neste hybriden».

SE FLERE BILDER

Denne hot-hatchen er virkelig verdt å se nærmere på. Først en 1,6-liters bensinmotor på 300 hester – bygget etter den nye Global Race-oppskriften som FIA nå skal ha. Den driver forhjulene, mens to elmotorer, hver på 60 hk, driver bakhjulene.

I tillegg er det en tredje elmotor som er plassert mellom bensinmotoren og den sekstrinns klikk-klakk kassa. Denne motoren fungerer som en generator ved nedbremsing, da lader den superkondensatorene.

Men ved aks, og dersom bensinmotoren leverer et større moment enn forhjulene kan overføre, blir noen av kreftene tilført denne generatoren som da leverer ekstra strøm til bakhjul-motorene.

Her har man med andre ord et antispinn-system der kreftene øker – og ikke avtar, slik vanlige antispinn oppfatter oppgaven sin.

Selvfølgelig er det også smart regulering av kreftene som sendes ut gjennom bakhjulene, slik at vi har i realiteten et elektrisk / elektronisk torque vectoring system her. Med andre ord: håpet om å komme gjennom en sving enda raskere, lever høyt.

World Tour
Ingen grunn til å gå nærmere inn på de andre hybridbilene som prydet standen, men du bør ta en ekstra titt på det siste bildet i bildeserien her – det er ikke fra Frankfurt, men fra en plass i Michigan et sted, der Toyota dro i gang noe de kaller «Toyota Hybrid World Tour» der alle hybridmodellene siden den aller første Priusen i 1997 er samlet.

Dette er altså resultatet av G 21-arbeidet «der formålet var å utvikle en bil med halvparten av det forbruket datidens 1,5-liters Toyota hadde» - som ingeniører fra den tiden forteller.

«Vi så det kunne bli interessant med bensin / hybrid og vi teoretiserte oss frem til 80 forskjellige mulige konstellasjoner. Fra alle disse var det 20 som så interessante ut og som vi jobbet videre med – og derfra endte vi opp med fire.

Som til slutt ble en serie-parallell hybrid med enkel hårdvare bestående av to motorer og en planet-transmisjon, men en skikkelig komplisert software» (Satoshi Ogiso – en av de involverte ingeniørene, til engelske Autocar for noen uker siden).

Det har foreløpig resultert i 23 modeller, så forskjellige som den japanske minivanen  Alphard HV til TS030, Le Mans-bilen.

Her skal du få modellbetegnelsen på alle bilene på bildet, så får vi se om du er spesialist nok til å sette riktig navn på riktig bil.

Toyotaer først:

  • Prius (den første)
  • Prius C
  • Auris Hybrid Touring Sports
  • Avalon Hybrid
  • Yaris Hybrid
  • Prius (dagens)
  • Corolla Axio Hybrid G
  • Prius +
  • TS030 Hybrid
  • Prius Plug-in
  • Crown Royal
  • Estima HV
  • Camry Hybrid
  • Auris Hybrid
  • Alphard HV
  • Highlander Hybrid

Og så Lexusene:

  • LS 600 hL
  • IS 300h
  • ES 300h
  • GS 450h
  • CT 200h
  • RX 450h
  • GS 450h F Sport

Lykke til!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer