Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 2/3-2013. Mens den første generasjonen hadde en litt svak toliters diesel, ble det mer trøkk da den nye bilen kom med 2,2-liter på 150 hester. Det finnes også en V6-bensinmotor, men den er så godt som ikkeeksisterende i Norge. Instrumenter, hendler og brytere er lettleste og enkle å bruke. Du føler at du kjører en relativt stor bil som resultat av at du sitter relativt høyt. Den føles mer som en SUV enn crossover når du er ute på veien. Innslaget av trepaneler kan gi deg en viss trang til å spille country & western på stereoen, men det er mulig det går over. Velger du en syvseter, er den ekstra seteraden relativt trang. Den er definitivt best egnet for barn. Når de er slått opp stjeler de mye av bagasjeplassen, slik at du stort sett må velge mellom folk og bagasje. Med setene nede svelger Santa Fe unna godt med bagasje – 775 liter er særdeles romslig og burde gjøre jobben for selv den mest krevende familie. Firehjulsdriftsystemet er av typen der bilen primært drar med forhjulene frem til de spinner, og bakhjulene trår til for å bidra. Du kan elektronisk sperre kreftene 50/50 mellom akslene ved behov – men det er ingen form for lavserie eller mekanisk sperre. For de fleste vil den nok likevel gi tilstrekkelig fremkommelighet til å forsere det meste av hytteveier. Bakkeklaringen er også god. Hyundai Santa Fe ble testet av EuroNCAP året den ble lansert, og hentet da med seg fire stjerner. Så langt ser bruktbilprisene på Santa Fe ut til å holde seg rimelig godt, men med tredje generasjon på markedet er det normalt en viss bevegelse.
|