img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Pass på motoroljen
En moderne personbil har lange oljeskiftintervaller. Eiere av dieselbiler gjør veldig lurt i å bytte motorolje minst en gang i året eller etter 15.000 kilometer.

Først publisert i Bil 4-2013.

Laboratoriesjef Oliver Kühn hos den tyske smøreoljeprodusenten LiquiMoly advarer både bileiere og verksteder mot å følge bilprodusentenes oljeskiftintervaller på moderne dieselbiler med partikkelfilter, når det kjøres med diesel som har innblandet maksimalt med biodiesel (7 prosent).

– Rent generelt er det ikke noe problem med dagens oljeskiftintervaller så lenge kjøretøyene har gode driftsforhold og det brukes de foreskrevne oljekvalitetene. Dette gjelder både for bensin- og dieselbiler. Det største problemet i dag er innblandingen av 7 prosent biodiesel i kombinasjon med partikkelfilter. Spesielt når filteret skal regenereres ved hjelp av ekstra drivstoff. Det som da skjer, er at additivene (tilsetningsstoffene red. anm.) til motoroljen svekkes og dermed går viskositeten ned, sier Kühn.

Ingen eksakte tall

Ved Norsk Petroleumsinstitutt er det ingen som kan gi noe entydig svar på hvor stor andel biodiesel som er blandet inn i norsk autodiesel.

– Vi har ikke noe eksakt tall på dette, sier fagsjef Kjartan Berland.

– Det er tillatt å innblande inntil 7 volumprosent biodiesel i autodiesel. Drivstoffbransjen har et myndighetskrav på en omsetning av minimum 3,5 volumprosent biodrivstoff av total mengde drivstoff som selges til veitrafikken. Bransjen klarer i dag å oppfylle myndighetskravet ved i hovedsak å selge produktet B7 (autodiesel med innblanding på opptil 7 volumprosent biodiesel), sier Berland.

Han legger til at noen av oljeselskapene også har startet med å selge E5 (bioetanol i bensin) i deler av markedet.

– I perioder med streng kulde i noen geografiske områder, vil det for vinterkvalitet autodiesel være tilfeller der det er lavere innblanding av biodiesel, og også tilfeller med ingen innblanding av biodiesel. Detaljer for dette har ikke vi opplysninger om, ettersom dette er vurderinger som gjøres internt i hvert enkelt selskap. Det viktige her er at selskapene forholder seg til standarden EN590 som gir anledning å innblande inntil 7 volumprosent biodiesel. Innblandingsforholdet kan variere utfra klima og regioner i landet, sier Berland.

Eiere av biler med bensinmotor har ingen grunn til bekymring.

– Etanoltilsetning i bensin gjør ikke noe med kravene til motorolje eller skiftintervaller for bensinmotorer, sier Oliver Kühn.

Mange kvaliteter

For 20 år siden kunne de aller fleste verksteder mer eller mindre klare seg med to oljekvaliteter.

– ASEA-klassifiseringen på 1990-tallet betød i praksis at verkstedene kunne klare seg med to oljekvaliteter for motorolje. En for bensin og en for diesel, sier Oliver Kühn.

Mer avansert motorteknologi utover 1990-tallet gjorde at kravene til kvalitetene på motoroljer økte kraftig.

– Etter årtusenskiftet har utviklingen gått veldig fort ved at bilprodusentene har stilt større og større krav til motoroljer. Spesielt er det blitt større forskjeller på egenskapene til oljer ment for bensinmotorer kontra diesel. Dette er først og fremst som følge av innføringen av partikkelfilter på dieselmotorer, sier Kühn.

Trenden nå er at motoroljene blir mer og mer spesialiserte, slik at enkelte moderne motorer skal ha helt spesielle kvaliteter.

– For 20 år siden var omkring 10 prosent av det totale volumet av en motorolje ulike former for tilsetningsstoffer. I dag utgjør dette rundt 30 prosent av det totale volumet. Rent generelt er oljene også blitt tynnere enn før, sier Kühn.

Aske og sot

Aske og sot fra forbrenningen i en dieselmotor representerer en stor utfordring. Disse stoffene kan tilstoppe dieselpartikkelfilteret, slik at det må rengjøres eller eventuelt skiftes ut helt.

Bruk av riktig motorolje er helt avgjørende. For å holde filteret rent må oljen være fri for askedannende elementer.

– Holdepunktet er sulfataskeinnholdet, som fastslås i laboratoriet, forklarer Uwe Krügel. Han er leder for forskning, utvikling og applikasjonsteknikk hos LiquiMoly.

Sammenlignet med de tradisjonelle oljene har disse spesielle smøremidlene, som på fagspråket kalles «Low SAPS», lavere innhold av sulfataske (SA), fosfor (P) og svovel (S). Disse stoffene erstattes av tilsetningsstoffer.

– I næringsindustrien er det helt vanlig med produkter der sukker- og fettinnholdet er redusert. På samme måte som man i disse produktene har kuttet ned på stoffer man ikke vil ha for mye av, har man i Low SAPS-oljene minimert innholdet av stoffer som kan skape problemer for partikkelfilteret», sier Krügel.

Ved bruk av feil olje kan filteret være klart for utskifting allerede etter 20 000 km, i stedet for de 100 000 km som partikkelfiltrene i gjennomsnitt er regnet med å skulle vare. Oljeskiftintervallene forblir uansett uendret, og skal fortsatt være i henhold til angivelsene fra produsenten.

Low SAPS-oljen har høyere ytelse enn de tradisjonelle oljene, og bør derfor ikke blandes med såkalt High Ash-olje annet enn i nødstilfeller. Eksempler på slike situasjoner er når varsellampene i instrumentpanelet viser for lavt oljenivå og ingen spesialolje er tilgjengelig.

– Ved tilsetning av tradisjonelle oljer er det imidlertid stor fare for at avgassbehandlingssystemene skades, og at de foreskrevne utslippsverdiene ikke lenger overholdes», advarer Krügel.

Han anbefaler derfor at bileieren alltid har en liter med spesialmotorolje i bagasjerommet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer