img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
To hjul i Frankfurt
Audi hadde en premiere i Frankfurt som har fått altfor liten oppmerksomhet. De viste sin nye tohjuling, Ducati 899 Panigale.

Selvfølgelig er det ikke særlig forskjell på denne nye og storebror 1199 Panigale, men den mindre utgaven viser at Audi, som nylig kjøpte Ducati, ønsker at fornøyelsen skal komme enda flere til gode.

Derfor er det egentlig litt underlig at de nøyde seg med å vise, og fortelle om, 899-utgaven på kvelden før utstillingen, under Folkevogn-gruppens store festforestilling, mens messepublikummet ble forevist den utgaven vi møtte på Milano-utstillingen, allerede for to år siden.

Mindre motor
Den store forskjellen er selvfølgelig motoren, og mindre motor betyr som regel færre hestekrefter. Men jeg tror allikevel ikke mange vil klage over et så hinsides vekt/krefter-forhold som 1,3 kg per hk. Riktignok før du har satt deg oppå – men allikevel.

Ta gjerne med i samme åndedrag at den også leverer 100 Nm og at alle disse overføres til bakhjulet via Ducatis Quick Shift – elektronikkhjelpen som gjør at du girer clutchløst med fullt gasspådrag.

Jeg skal ikke skryte på meg intimt vennskap med systemet, men noe sier meg at dette også er en del av Panigale-oppskriften som gjør disse syklene til velegnet track-day forestillinger.

Motoren i den lille er en modifisert utgave av 1199-enheten. Men tro ikke at Ducati (eller Audi) velger den enkle utveien, ved bare å endre på boringen for å få ned slagvolumet.

Mens den store måler 112 x 60,8 millimeter, er målene på den nye 100 x 57,2. Det betyr at begge motorene har omtrent samme forhold mellom boring og slag (1,8 og 1,75) hvilket nok også betyr at begge motorene har samme karakter.

Ekstase
Og det betyr igjen, skal jeg stole på de få 1199-kjørerne jeg vet om, ekstase. Nå er jo Ducatister kjent for å være litt punch, men det er ikke tvil om at det er en DNA i disse maskinene som er ganske spesiell.

Ikke så lite av det skyldes motoren, to sylindre med sylindrene i L-formasjon (viktig å skille den fra simple V2-motorer) og hvordan tenningsimpulsene er orientert og vinkelen mellom sylindrene – ikke bare gir det en intim kontakt via spesielle, nesten ikke merkbare vibrasjoner, men det gir også motoren en helt egen låt.

Og som hos storebror er motoren integrert som en bærende del i sykkelens kvasi-monocoque-konstruksjon.

Desmo
Desmodromiske ventiler har egentlig ikke noe med motorens juvel-karakteristikk å gjøre. De er en Ducati-spesialitet som noen av oss selvfølgelig blir fuktige i øyekroken av fordi vi er så glad i dem, men de er fullstendig overflødige og gir ekstra komplikasjoner.

Fortell meg om en annen fullverdig motorsykkel som har problemer med at ventilene «flyter» ved høye turtall (11.000 på denne!) – jeg kjenner ikke til det. Men en helt annen sak er det at uten Desmo hadde Ducati bare vært «enda en» supersykkel.

Det ser ikke ut som om det er spart på noe når det gjelder chassis-spesifikasjoner heller. 17 x 3,5 foran, 17 x 5,5 bak på nydelige ti-ekers hjul. Brembo med tretrinns ABS, Showa justerbar front med de store stemplene i gaffelen (BPF heter visst de) og justerbare Sachs bak.

By wire
Ride by wire selvfølgelig, med Riding Mode teknologi, tractionkontroll (DTC) og egen motorbrems-kontroll (EBC – det er snart flere trebokstavers koder på motorsykler enn på biler).

Hvis du vil kan du legge til DDA også – Ducati Data Analyser. En software du kan bruke til for eksempel å logge hver eneste runde du gjør på en bane. Dataene, inklusive for eksempel hvor mye tid, og hvor, du har kastet bort på bakhjulspinn.

Når den lille skal komme på markedet ble det ikke sagt noe om, men at den ble vist der den ble vist beviser i det minste at VW-Gruppen tar Ducati mer alvorlig enn de tar to andre familiemedlemmer, MAN og Scania. For de fikk ikke bli med på festen i Frankfurt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer