img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Hjulet oppfunnet enda en gang
Nok en gang har noen – denne gang Hankook – vist oss en luftfri dekk/felg kombinasjon. Se å gjøre alvor av det snart, please.

Ingen kan komme og påstå at felg pluss dekk pluss korrekt mengde trykkluft er en elegant kombinasjon. Og som elastometrisk konstruksjon er den en katastrofe – det er kompromisser i absolutt alle retninger.

Michelin vet alt om det, de ville gjøre noe med det, men kom vel egentlig ikke lenger enn til radialdekket. X, som de kalte det. Etter det har alle fulgt etter.

Tweel
Så var Michelin pioner igjen, da de for nesten ti år siden presenterte Tweel – et reklamebyråord som antydet at tyre og wheel var slått sammen til ett. Her var både nav og felg (som fungerte som dekk), forbundet med eiker der stivheten avgjorde bilens fjæringsegenskaper og sideveis stivhet.

Mye rart skjedde med den konstruksjonen, men mest kritisk var vel at den skapte sine egne vibrasjoner i hastigheter over 80 km/t. Men det gjorde ikke noe for de første bruksområdene.

Segway ble for eksempel introdusert med Tweel, hjulet brukes på lettere anleggsmaskiner, og NASA brukte det på en Lunar Rover.

Men manglende kommersiell utnyttelse tok ikke motet fra Bridgestone, som tok opp tråden og viste sitt Airfree i Tokyo for to år siden. Heller ikke dette hjulet virket som noe alternativ til normale bildekk.

De bygget det ikke større enn ni tommer, og det ble bare brukt på elektriske invalide-kjøretøy.  Men et argument for, var at enheten var laget av en termoplast som er 100 prosent gjenbrukbar. Og hjulet kan bygges på automater.

i-Flex
Og nå er det altså koreanske Hankooks tur. De viste sitt i-Flex (kan vi ikke snart få slippe flere i-navn?) på Frankfurt, og siden de hadde satt dem på en ganske hårete Folkevogn Opp, som var pustet på av ABT, var det åpenbart at de mente at dette skulle være brukbart for biler.

Igjen snakker vi om hjul/dekk-kombinasjon, med innebygget elastisitet i den ene retningen, innebygget og meget høy stivhet i den andre retningen (hjulet skal jo klare både å følge ordre fra rattet og absorbere mindre ujevnheter i veien) samtidig som det altså er punkterings- og vedlikeholdsfritt, og skal kunne bygges på automater (kanskje 3D printing?) slik at det blir billig, og av materialer som kan gjenbrukes.

Nå gir ikke Hankook noen tekniske detaljer om denne konstruksjonen, bortsett fra at de lover at den kan bygges i en rekke forskjellige farger slik at du virkelig kan sette personlig preg på bilen din. Men om og eventuelt hvordan det styrer, aner vi fremdeles ikke noe om.

Trenger fornyelse
Personlig blir jeg veldig glad hver gang jeg ser et slikt forslag. Hjulene på bilen er primitive, de tilhører en annen tid (kontroll av lufttrykk – er det egentlig 2013?) og er egentlig en trussel mot trafikksikkerheten.

Skikkelige moderne komponenter som man kan stole på, akkurat som man stoler på en vifterem eller en tennplugg, vil være et fremskritt i skoavdelingen.

Flere ideer
Hankook har tidligere vist at de kan tenke lateralt. Deres eMembrane konstruksjon var veldig spennende. Ikke fordi dekket hadde innebygget en rekke LEDer, slik at du kunne bruke din egen fantasi for å lyssette dekkene, men fordi dette var et dekk som kunne forandre sine dynamiske egenskaper mens du kjørte.

Kjørte du ekstremt fort, flatet dekket ut slik at anleggsflaten ble maksimal og kurve-egenskapene ble optimale. Men da det begynte å gå virkelig sakte, trakk dekket seg sammen slik at du kjørte på en profil som var så smal at dekket nesten ikke bød på rullemotstand i det hele tatt.

Conti har forresten også vist dekk som hadde sensorer i overflaten og som formet dekket etter kjøremønster og underlag.

Alle disse spredte forsøkene forteller om store muligheter for nye dekkrevolusjoner. Men den nærmeste er, håper jeg, hjul a la i-Flex.

Men helst med et annet navn.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer