Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ingen kan komme og påstå at felg pluss dekk pluss korrekt mengde trykkluft er en elegant kombinasjon. Og som elastometrisk konstruksjon er den en katastrofe – det er kompromisser i absolutt alle retninger. Michelin vet alt om det, de ville gjøre noe med det, men kom vel egentlig ikke lenger enn til radialdekket. X, som de kalte det. Etter det har alle fulgt etter. Tweel Mye rart skjedde med den konstruksjonen, men mest kritisk var vel at den skapte sine egne vibrasjoner i hastigheter over 80 km/t. Men det gjorde ikke noe for de første bruksområdene. Segway ble for eksempel introdusert med Tweel, hjulet brukes på lettere anleggsmaskiner, og NASA brukte det på en Lunar Rover. Men manglende kommersiell utnyttelse tok ikke motet fra Bridgestone, som tok opp tråden og viste sitt Airfree i Tokyo for to år siden. Heller ikke dette hjulet virket som noe alternativ til normale bildekk. De bygget det ikke større enn ni tommer, og det ble bare brukt på elektriske invalide-kjøretøy. Men et argument for, var at enheten var laget av en termoplast som er 100 prosent gjenbrukbar. Og hjulet kan bygges på automater. i-Flex Igjen snakker vi om hjul/dekk-kombinasjon, med innebygget elastisitet i den ene retningen, innebygget og meget høy stivhet i den andre retningen (hjulet skal jo klare både å følge ordre fra rattet og absorbere mindre ujevnheter i veien) samtidig som det altså er punkterings- og vedlikeholdsfritt, og skal kunne bygges på automater (kanskje 3D printing?) slik at det blir billig, og av materialer som kan gjenbrukes. Nå gir ikke Hankook noen tekniske detaljer om denne konstruksjonen, bortsett fra at de lover at den kan bygges i en rekke forskjellige farger slik at du virkelig kan sette personlig preg på bilen din. Men om og eventuelt hvordan det styrer, aner vi fremdeles ikke noe om. Trenger fornyelse Skikkelige moderne komponenter som man kan stole på, akkurat som man stoler på en vifterem eller en tennplugg, vil være et fremskritt i skoavdelingen. Flere ideer Kjørte du ekstremt fort, flatet dekket ut slik at anleggsflaten ble maksimal og kurve-egenskapene ble optimale. Men da det begynte å gå virkelig sakte, trakk dekket seg sammen slik at du kjørte på en profil som var så smal at dekket nesten ikke bød på rullemotstand i det hele tatt. Conti har forresten også vist dekk som hadde sensorer i overflaten og som formet dekket etter kjøremønster og underlag. Alle disse spredte forsøkene forteller om store muligheter for nye dekkrevolusjoner. Men den nærmeste er, håper jeg, hjul a la i-Flex. Men helst med et annet navn.
|