img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Veikryss uten ulykker
– Et viktig tema for oss er ulykker i veikryss. Det er her mange av trafikkulykkene skjer, sier professor Lotta Jakobsson, leder for Volvos sikkerhetssenter i Gøteborg.

Først publisert i Bil 7-2013.

Volvo har som målsetting at ingen skal drepes eller skades alvorlig i nye Volvo-biler innen 2020. Den svenske bilprodusenten har de siste årene lansert omfattende sikkerhetsutstyr til sine biler. Det hele begynte med sikkerhetsbelter så tidlig som på 1950-tallet. Blant de nyere systemene fra Volvo er automatisk bremsing av bilen hvis sjåføren ikke i tide oppdager fotgjenger, syklister eller dyr i veibanen foran seg.

Sjåfør-hjelp 

– Hvordan kan vi hjelpe sjåføren til å se og oppfatte trafikken i et veikryss i god tid, og på den måten dempe faren for en ulykke? Hvordan kan både bil og vei bli sikrere, slik at sjåføren hele tiden gjør riktige vurderinger under kjøringen gjennom veikryss? sier Lotta Jakobsson.

– Vi vet at rundkjøringer har veldig få dødsulykker og i det hele tatt færre alvorlige ulykker enn vanlige veikryss. Uhell i rundkjøringer er gjerne av mindre alvorlig art som påkjøring bakfra, ikke overholdt vikeplikt etc. Og alt skjer i lavere fart enn i vanlige veikryss.

– Det viktigste vi satser på nå er å utvikle utstyr som kan hjelpe sjåføren i alle vanskelige situasjoner ute i trafikken. Og veikryss er preget av et komplisert trafikkbilde, med en blanding av kjørende, gående og syklende trafikanter. Her må vi tenke nytt i utprøvingen av utstyr i bilene. Dessuten er skilting og merking i veibanen viktig her, hva kan forbedres? Sjåføren skal føle seg så trygg som mulig. Slik kan vi hindre at bilulykker oppstår.

Mer beskyttelse

– Når ulykken først skjer, må vi sørge for at bilen har det best tenkelige utstyret for å dempe virkningen på fører og passasjerer – og fotgjengere. Her snakker vi om videreutvikling av beskyttende utstyr både inne i bilen og utenpå. Det gjelder også videreutvikling av informasjon til sjåføren som varsler ham/henne i tide om fare for sammenstøt, forteller professor Lotta Jakobsson.

– Er vi ikke i ferd med å nå et nivå hvor sjåføren nærmest bombarderes med informasjon, både fra selve bilens egne systemer men også fra radio, mobiltelefon osv?

– Det er vi veldig klare over. Vi jobber mye med å unngå faren for å forstyrre eller distrahere sjåføren. Vi vil at sjåføren skal ha hendene på rattet og være oppmerksom i trafikken, svarer Jakobsson.

Auto-brems

– Med dagens moderne varselsystemer blir føreren «vekket» når hun/han er blitt trett eller bilen av andre grunner ikke holder kursen, og vingler. Og når det dukker opp folk eller dyr i kjørebanen, kan bilen bli bremset opp helt automatisk dersom føreren er for sent ute.

– Det er viktig at du lærer din bil å kjenne i alle kjøresituasjoner, derfor er glattkjøringskurs, mørkekjøringskurs og annen opplæring svært verdifull. 

– Hva med barn i bil, de yngste sitter jo i barnesete eller er sikret på annen måte med pute og sikkerhetsbelte, er dette bra nok?

– Barn glir eller beveger seg iblant ut av beltet eller annen form for beskyttelse. Her ser vi en oppgave i å forbedre utstyret for barna. Internasjonalt jobbes det nå for å få mer ensartede eller standardiserte former for sikring av barn i bil, det gjelder både selve barnesetene, festene og at du skal kunne flytte ditt barns sete fra en bil til en annen.

Krav til barnestol

– En ny standard for barnestoler for de minste barna inntil 15 måneders alder er allerede gjennomført i Europa. Jeg har personlig en internasjonal lederrolle i arbeidet med å utvikle dette i ISO-sammenheng, sier Lotta Jakobsson.

– Eldre mennesker har også varierte behov når det gjelder sikkerhet i bilen. En liten, eldre kvinne har andre behov og trenger annen tilpasning av utstyr enn en storvokst, kraftig mann. I dag har vi trepunkts belter, og har lenge forsket på firepunkts belter som vil gi enda bedre sikkerhet ved et sammenstøt. Men foreløpig har vi ikke kommet frem til at firepunkts belter er like lett å betjene som trepunkts, som du fester og løsner bare med ett enkelt håndgrep.

– Hodestøtter, her er det viktig at de er stabile nok og gir effektiv beskyttelse. Riktig konstruksjon og tilpasning er et område vi fortsatt jobber mye med.

Professor Lotta Jakobsson har en lang liste med allerede gjennomførte tiltak i Volvo-biler og nevner en hel rekke med sikkerhetsdetaljer som også stadig flere andre bilprodusenter enten har lansert eller er i ferd med å innføre i sine biler:

Elg-kollisjonstest

– Kollisjoner med dyr, spesielt elg som veier opptil 800 kilo kan være dramatiske. Vi har gjennomført kollisjonstester med elg og leverer jo nå utstyr som oppdager større dyr i veibanen på langt hold. Først får du varsel med lys og lyd, reagerer du ikke, vil bilen bremse automatisk. Avansert utstyr her er radar og kamera. Vi i Volvo skulle ønske at slikt utstyr finnes i alle nye Volvo-biler. I Norge finnes det i dag i 80 prosent av alle nye Volvo-biler som selges.

Klima-anlegg i bilen er uhyre viktig. For høy temperatur i kupeen svekker sjåførens konsentrasjonsevne betydelig, og det er farlig for trafikksikkerheten. Automatgir betyr økt sikkerhet – ikke minst for eldre sjåfører som ikke lenger er like kvikke fysisk som de unge.

Best mulig kjørelys, svinglys og ikke minst automatisk neddimming av fjernlys betyr sikrere mørkekjøring. Her foregår en kontinuerlig teknisk utvikling. SIPS, kollisjonsbeskyttelse for å sikre hodet på fører og passasjerer, kom som idé i 1980-årene og ble gjennomført på Volvo-modeller i 1998.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer