Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Veikryss uten ulykker – Et viktig tema for oss er ulykker i veikryss. Det er her mange av trafikkulykkene skjer, sier professor Lotta Jakobsson, leder for Volvos sikkerhetssenter i Gøteborg. |
||||||||||||||||
Først publisert i Bil 7-2013. Sjåfør-hjelp – Vi vet at rundkjøringer har veldig få dødsulykker og i det hele tatt færre alvorlige ulykker enn vanlige veikryss. Uhell i rundkjøringer er gjerne av mindre alvorlig art som påkjøring bakfra, ikke overholdt vikeplikt etc. Og alt skjer i lavere fart enn i vanlige veikryss. – Det viktigste vi satser på nå er å utvikle utstyr som kan hjelpe sjåføren i alle vanskelige situasjoner ute i trafikken. Og veikryss er preget av et komplisert trafikkbilde, med en blanding av kjørende, gående og syklende trafikanter. Her må vi tenke nytt i utprøvingen av utstyr i bilene. Dessuten er skilting og merking i veibanen viktig her, hva kan forbedres? Sjåføren skal føle seg så trygg som mulig. Slik kan vi hindre at bilulykker oppstår. Mer beskyttelse – Er vi ikke i ferd med å nå et nivå hvor sjåføren nærmest bombarderes med informasjon, både fra selve bilens egne systemer men også fra radio, mobiltelefon osv? – Det er vi veldig klare over. Vi jobber mye med å unngå faren for å forstyrre eller distrahere sjåføren. Vi vil at sjåføren skal ha hendene på rattet og være oppmerksom i trafikken, svarer Jakobsson. Auto-brems – Det er viktig at du lærer din bil å kjenne i alle kjøresituasjoner, derfor er glattkjøringskurs, mørkekjøringskurs og annen opplæring svært verdifull. – Hva med barn i bil, de yngste sitter jo i barnesete eller er sikret på annen måte med pute og sikkerhetsbelte, er dette bra nok? – Barn glir eller beveger seg iblant ut av beltet eller annen form for beskyttelse. Her ser vi en oppgave i å forbedre utstyret for barna. Internasjonalt jobbes det nå for å få mer ensartede eller standardiserte former for sikring av barn i bil, det gjelder både selve barnesetene, festene og at du skal kunne flytte ditt barns sete fra en bil til en annen. – Eldre mennesker har også varierte behov når det gjelder sikkerhet i bilen. En liten, eldre kvinne har andre behov og trenger annen tilpasning av utstyr enn en storvokst, kraftig mann. I dag har vi trepunkts belter, og har lenge forsket på firepunkts belter som vil gi enda bedre sikkerhet ved et sammenstøt. Men foreløpig har vi ikke kommet frem til at firepunkts belter er like lett å betjene som trepunkts, som du fester og løsner bare med ett enkelt håndgrep. – Hodestøtter, her er det viktig at de er stabile nok og gir effektiv beskyttelse. Riktig konstruksjon og tilpasning er et område vi fortsatt jobber mye med. Professor Lotta Jakobsson har en lang liste med allerede gjennomførte tiltak i Volvo-biler og nevner en hel rekke med sikkerhetsdetaljer som også stadig flere andre bilprodusenter enten har lansert eller er i ferd med å innføre i sine biler: Klima-anlegg i bilen er uhyre viktig. For høy temperatur i kupeen svekker sjåførens konsentrasjonsevne betydelig, og det er farlig for trafikksikkerheten. Automatgir betyr økt sikkerhet – ikke minst for eldre sjåfører som ikke lenger er like kvikke fysisk som de unge. Best mulig kjørelys, svinglys og ikke minst automatisk neddimming av fjernlys betyr sikrere mørkekjøring. Her foregår en kontinuerlig teknisk utvikling. SIPS, kollisjonsbeskyttelse for å sikre hodet på fører og passasjerer, kom som idé i 1980-årene og ble gjennomført på Volvo-modeller i 1998.
|