Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Først publisert i Bil 10-2013. Vi konsentrerer oss om 159, som ble lansert på bilutstillingen i Genève i 2005, som en erstatning for 156. Bilen er bygget på en plattform som ble utviklet sammen med GM, men som ut over konseptutgaven av Insignia, i produksjon bare har blitt brukt av Alfa Romeo til 159, Brera og Spider. 159 kom i to karosserivarianter, sedan og den vanligste her hjemme, Sportwagon. Mest diesel Noen få bensinbiler finnes også, enten med 1,9-liter og 160 hester eller den store 3,2-liters V6eren som også leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. Noen eksemplarer er levert med den moderne 1750-motoren med turbo, som ble en del av motortilbudet fra 2009 – en superfin motor som etter vår mening kler denne bilen perfekt. 159 er en relativt stor bil utvendig, 4,66 meter lang, men likevel trang i baksetet – vi snakker heller ikke om tidenes beste plassutnyttelse i bagasjeromsavdelingen. Lasteterskelen er også høy, noe som sjelden er noe pluss for en stasjonsvogn. Form har nok fått lov å gå foran funksjon ved enkelte løsninger. Ute på veien oppfører 159 seg som en sportsvogn skal gjøre, stabil og med en strålende styrefølelse. Finner du deg en åpen, svingete landevei, er det lett å finne flyten. I vinterlandet Norge kan det være verdt å huske på at markfrigangen er lav, særlig på Ti-versjonen som er ytterligere senket. Noen biler finnes med automatkasse – prøvekjør og vær helt sikker på om det er noe du ønsker deg, den oppleves som treg og ødelegger etter vår mening mye av kjøreopplevelsen. Dieselmotorene er kjent for å være driftsikre og relativt problemfrie så lenge du passer på å følge opp intervall for skifte av registerreim. En kjent feil har imidlertid vært ERG-ventilen på 1,9-literen som går tett. Når det gjelder bensinmotorene har ikke disse reim, men kjede – likevel har de vært rammet av en del problemer ved at kjedene har strukket seg og måtte byttes. Rustbeskyttelsen er ifølge svenske Vi Bilägere ikke av de beste i klassen, blant annet mangler det innvendig rustbeskyttelse i hulrom. De peker også på bakskjermene som har en «innbrett» som sammen med innerskjermer i filt kan ta vare på fuktighet. Selv om ingenting tyder på at 159 er rammet av store rustproblemer, kan det være smart å sjekke et objekt grundig, og finn gjerne et eksemplar som har fått en runde med etterbehandling.
|