Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Scania fortsatt i tet LASTEBIL: Men for tredje måned på rad spiser Volvo nå innpå Scania med nærmere 50 biler i klassen over 16 tonn. Differansen er nede på 27 biler. |
||||||||||||||||
STATISTIKK: Ved inngangen til oktober leder Scania altså fortsatt den gjeveste klassen i registreringsstatistikken. Men – tar de ikke grep snarest, kan Volvo være forbi lenge innen oktober er ute! Med bare 81 Scania-biler over 16 tonn (*) i september, er volumet nede på nesten halvparten av samme måned i fjor. *=Scania er faktisk registrert med en bil under 16 tonn også, uten at jeg har fått svar på hva det er for en bil. Etter alt å dømme er det FH-effekten som har slått inn for alvor for Volvo. Men ikke bare der, for også i klassen 10-16 tonn har Volvo igjen fått gang i FL-salget sitt, med 40 prosent framgang (som riktignok også kan skyldes et overdrevet svakt fjorår). Også i klassen 16-22 tonn gjør Volvo det sterkt, med 10,9 prosent fremgang. KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER FINNER DU I YRKESBIL NUMMER 10 Totalmarkedet For ser vi på totalmarkedet over 3,5 tonn, alt inkludert, går det nå tilbake 4,6 prosent. Dette inkluderer imidlertid en god del bobiler. Trekker vi fra bobilene, er tallet for rene lastebiler likevel en tilbakegang på nærmere 5 prosent i alle klasser, og over 5 prosent om vi ser separat på det store segmentet over 16 tonn. Sammenlikner vi de forskjellige vektklassene hittil i år med samme periode 2012, ser vi at det fortsatt vokser friskt i de mellomste vektklassene, mens både de letteste og tyngste går tilbake. Siden vektklassen 10-16 tonn likevel utgjør kun 3,6 prosent av alle registrerte lastebiler, er det imidlertid begrenset glede. Slik ser utviklingen i segmentene (eks. bobiler) ut per 1. oktober 2013:
KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER FINNER DU I YRKESBIL NUMMER 10 Gasser og bremser Fjerdeplassert MAN holder imidlertid stand med en ørliten økning, og i klassene 7,5-10 og 10-16 tonn har MAN etablert seg som markedsleder i år. Uten at de dermed ser ut til å være i stand til å utfordre Mercedes på tredjeplassen. Av de tre minste merkene, er det DAF som imponerer mest. Per 1. oktober ligger merket nå totalt 41 prosent over 2012 – og hele 55 prosent over i klassen over 16 tonn. Iveco har på sin side hatt en svak september, og har dermed sluppet DAF lenger foran seg igjen. Renault har på sin side gjort det sterkt i mellomsegmentene i år, men etter at også det franske merket har hatt en svak september, er avstanden opp til Iveco stabil. KOMPLETTE TABELLOVERSIKTER FINNER DU I YRKESBIL NUMMER 10
|