Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ved lansering i Norge i slutten av oktober vil modellprogrammet omfatte to dieselmotorer med ytelse 90 og 115 hk som begge leveres med Stop&Start, samt bensinmotorene VTi 120 og THP 155. Et stykke inn i det nye året er også Citroëns nye motor klar for Norge, dieselmotoren BlueHDi 150 som oppfyller Euro6-kravene i god tid før disse trer i kraft. Som navnet antyder er den nye motoren basert på tilsetning av AdBlue som et hjelpemiddel for å redusere skadelig utslipp. AdBlue er en ammoniakkholdig væske som sprøytes i små mengder inn i eksossystemet. Takket være en SCR-modul (Selective Catalytic Reduction), bidrar AdBlue til å redusere NOx-utslipp betraktelig, i tillegg bidrar teknologien til lavere drivstofforbruk og CO2-utslipp. Kompakt og rommelig Bilens utvendige lengde er uforandret. Likevel har bagasjerommet vokst med 69 liter, og rommer nå 645 liter. Samtidig er fleksibiliteten i lasteavdelingen stor, for de tre individuelle setene som utgjør seterad nummer to kan klappes sammen i stående posisjon eller de kan skyves 15 cm i lengderetningen slik at bagasjevolumet øker til drøyt 700 liter når setene er skjøvet helt frem. Les også: Nye linjer fra Picasso Digitalt interiør Berøringsskjermen med 7 tommers størrelse er plassert lenger ned på midtkonsollen, og her styrer du funksjoner som varme- og ventilasjon, navigasjon, radio, telefon og førerassistanse. De moderne, heldigitale instrumentene er fancy å se på, men funksjonen er vi ikke bare imponert over. Vi synes for eksempel det er tungvint og kunstig å måtte gå inn i en skjerm-meny for å justere klimaanlegget. Man må ta øynene vekk fra veien for å treffe riktig sted på berøringsskjermen. Det trenger man ikke gjøre med en enkelt bryter eller en knapp. Som ekstrautstyr, eller som standard på høyeste nivå, leveres utstyr som aktiv cruisekontroll, aktive sikkerhetsbelter, automatisk blending av nær- og fjernlys, blindsonevarsling og «vinglevarsling». «Vision 360» gir et fugleperspektiv med full oversikt over de nærmeste omgivelsene ved hjelp av fire kameraer plassert rundt bilen. Park Assist hjelper føreren både med å måle om det er plass nok og med selve parkeringen. Føreren selv trenger bare å betjene gass- og bremsepedalene. Kjører bedre Kjøreegenskapene har fått et merkbart løft, og blant detaljene som har bidratt i positiv retning finner vi at tyngdepunktet er lavere og at bakakselen er ny. Dessuten har bilen lavere vekt, nærmere bestemt ca 100 kg lettere, fordelt på 60 kg innspart i den nye plattformen og 40 kg lettere karosseri. 600 biler Målsetningen for Citroën Norge er at de i løpet av det første hele året skal selge 600 av 7-seteren Grand C4 Picasso. Til sammenligning er målet for 5-seteren mer beskjedne 100 eksemplarer. FAKTA Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 Intensive
Konkurrenter: Bl. a. Volkswagen Touran, Toyota Verso, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Ford S-Max, Renault Grand Scenic, Kia Carens.
|