Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elbil så vidt rimeligere Med normal kjørelengde er elbilen Nissan Leaf så vidt rimeligere å kjøre enn en Golf med diesel- eller bensinmotor. Forventet fall i bruktverdien er den store kostnaden for elbiler. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- Årsaken til at elbilen ikke er så mye billigere å eie enn dieselbilen, er det store verdifallet som forventes, sier Haakon J. Marthinsen, leder for DNB selskapet, Autolease Norge. Nissan Leaf er Norges mest populære elbil, Golfen er den mest populære bilmodellen. Med en kjørelengde på 15.000 km i året over tre år, vil det bli 2576 kroner billigere i året å kjøre en Nissan Leaf kontra en Volkswagen Golf med dieselmotor. I dette regnestykket er det tatt hensyn til utgifter som verditap, renter på billån, forsikring, service og vedlikehold, drivstoff, årsavgift, bompenger og parkering. Tidsbesparelse for å kjøre i kollektivfeltet, miljøgevinst og ulempe med rekkevidde er ikke med i regnestykket. - Den avgjørende faktoren i regnestykket mellom de to bilene er hva markedet er villig til å betale for en brukt elbil tre år frem i tid. Her er det mange usikkerhetsmomenter knyttet opp mot insentiv- og avgiftspolitikk, og utviklingen i batteriteknologi. - Det er stor usikkerhet og ingen relevant historikk og det fører til at elbilen blir vurdert forsiktig, men vi understreker at verdiutviklingen kan gå begge veier, sier Marthinsen. Ifølge utregningen (se tabell under) kommer elbilen best ut enten man kjører 15.000 km, 20.000 km eller 25.000 km i året. - Regnestykket viser at elbilen er billigst, og det blir enda tydeligere når man bruker bilen mer. Kjører man 25.000 km i året er forskjellen mellom de to biltypene nesten 1300 kroner i måneden, sier Marthinsen. Han legger til at jo lengre man kjører, jo bedre – men desto mer utfordrende kan det være å ha nødvendige antall kilometer tilgjengelig i batteriet. Kjører du som gjennomsnittsnordmannen – 15.000 km i året – skiller det 2576 kroner på ditt årlige bilbudsjett – i favør av elbilen. Forskjellen er kanskje mindre enn man skulle tro tatt i betraktning at en elbil har minimale avgifter, null i bompenger og mye billigere drivstoff. Årsaken er usikkerhet knyttet til incentiver og batteriteknologi, og så lenge kjørelengde er begrenset til rundt 15 mil, blir det uansett problematisk å matche verdifall ved en bil som faktisk kan brukes til mer enn bykjøring. For de fleste blir disse bilene en nummer 2-bil. Tesla Model S er så langt eneste bil som kan sammenlignes direkte. Ved leasing av elbil, er det fortsatt mva. over leie – hvilket medfører en merkostnad på 25 prosent, som man ikke får fradrag for. Med ny regjering, er det imidlertid mulig at dette blir løst, hvilket medfører ytterligere besparelse til fordel elbil.
Drivstoff: Diesel: kr 14,20 pr liter Strømpris inkl. nettleie: kr 0,70 pr Kwh *Ved eksempelet er det beregnet en Golf 1,6 TDI 105 hk Comfortline 5 dører med Comfortpakke, metallic lakk og vinterhjul. Nissan Leaf Acenta med metallic lakk og vinterhjul. Autolease er en av Norges ledende leverandører av bilfinansiering og biladministrasjon. Virksomheten er en del av DNB ASA.
|