img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Dekk kan spare drivstoff
Miljøvennlig bilkjøring handler ikke bare om å kjøre en bil med lavt drivstofforbruk. Dekkvalg er også en viktig faktor.

Lettrullende vinterdekk bidrar til å redusere forbruket – og piggteknikken i piggdekk spiller en viktig rolle for å redusere veislitasjen. Støysvake dekk reduserer dekkstøyen på gater og veier, også det et viktig miljøspørsmål.

Flertallet av bileierne har sikkerhet som første prioritet når de velger nye vinterdekk. Mange eiere av miljøvennligere biler med lavt drivstofforbruk tenker ikke over at dårlige vinterdekk kan øke drivstofforbruket betydelig.

Nye vinterdekk med de siste tekniske innovasjoner har en helt annen drivstoffeffektivitet enn gamle vinterdekk. Foruten sikre vinteregenskaper, er det derfor smart å finne ut hvor lav rullemotstand de nye vinterdekkene har.

- Dekk med lav rullemotstand sparer opptil en halv liter drivstoff pr. 10 mil, forteller produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.

Dersom man kjører ca. 1.000 mil i løpet av vinteren, og man regner med en snittpris på 14 kroner literen for blyfri 95 oktan, så vil de lettrullende vinterdekkene redusere bensinutgiftene med rundt 700 kroner i løpet av vintersesongen.

Om vi går ut fra at vinterdekkene kan brukes i fire sesonger, så blir besparelsen totalt ca. 2.800 kroner.

Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 er et godt eksempel på et lettrullende vinterdekk. Dekket har vunnet en rekke dekktester, og har lavest rullemotstand av samtlige testede dekk i de fleste dekktestene.

Også det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 har vært blant mest lettrullende dekkene i mange vinterdekktester.

Spesielt dekkets gummiblanding spiller en viktig rolle for hvor lett et dekk ruller. For mange er det kanskje en overraskelse at vinterdekk ofte har lavere rullemotstand enn sommerdekk.

Årsaken til dette er at vinterdekk har et mønster med mange lameller og mønsterspor, samt en annen type gummiblanding og konstruksjon.

I tillegg til rullemotstanden har lufttrykket i dekkene stor påvirkning på bilens drivstoffeffektivitet. Generelt skal vinterdekk ha 0,2 bar mer luft enn sommerdekk, siden dekktrykket reduseres i kulde. En endring på 10 grader C påvirker dekktrykket med 0,1 bar (10 kPa). Dekktrykket bør kontrolleres minst en gang i måneden på kalde dekk.

- Lufttrykk spiller en viktig rolle for at vintergrepet, drivstoffeffektiviteten og kjøreegenskapene skal være optimale. Dessuten er det viktig å huske at 30 prosent for lavt lufttrykk kan halvere dekkenes levetid, minner Fredrik Hauge om.

Betydelig mindre veislitasje
Mange bileiere mener at piggdekk er det sikreste vintervalget, men tenker samtidig at det kanskje ikke er så bra for miljøet. Dette stemmer ikke for dagens moderne vinterdekk.

- Måten piggene festes i dekket på har stor betydning for hvor mye dekket skal slite på veiene. Piggens anslag mot kjørebanen kan blant annet dempes ved hjelp av en dempepute under piggen, sier Fredrik Hauge.

Også de nye bestemmelsene for piggdekk, som allerede er trådt i kraft i Sverige og Finland, påvirker produksjonen av piggdekk. Nye piggdekk skal nå enten ha færre pigger, eller ha veislitasje som tilfredsstiller de strenge kravene i den nye lovgivningen, som er trådt i kraft midlertidig på dispensasjon fra Vegdirektoratet også i Norge.

Ifølge Fredrik Hauge gir den nye loven dekkprodusentene bedre muligheter til å utvikle dekk som er både sikrere og mer miljøvennlige.

- I den nye loven ser man ikke utelukkende på antallet pigger og piggplassering, men dekkets veislitasjeeffekt er avgjørende. Piggvekten er redusert fra 1,7 gram til under ett gram, noe som reduserer veislitasjen betydelig, sier Fredrik Hauge.

Dekkstøy et miljøproblem
Støy i gatemiljø ville bli redusert betydelig dersom bilene hadde mer stillegående dekk. Dekkstøyen er ubehagelig for både bilister og fotgjengere, og selvsagt for alle som bor langs gater og veier.

Dekkstøyen fra vinterdekk avhenger blant annet av piggenes form og plassering, piggteknikken, mønsteret og gummiblandingen.

- Med intensivt utviklingsarbeid, eksempelvis med en dempingspute under piggen, har man klart å redusere både ekstern dekkstøy og støy inne i bilen. Nye vinterdekk har opptil 8 desibel lavere dekkstøy inne i kupéen, forteller Fredrik Hauge.

Når dekkstøy reduseres med 8 dB, vil øret oppleve det som at lyden er redusert betydelig. Man har dessuten lyktes med å endre på piggdekkenes lydfrekvens slik at denne er mer behagelig for øret.

Ved kjøp av piggfrie vinterdekk oppgir EUs dekkmerking ekstern dekkstøy i desibel, men dekkmerkingen informerer ikke om dekkstøy inne i kupéen. Dessuten omfatter ikke dekkmerkingen piggdekk.

Rapsolje i vinterdekk
Et dekk inneholder ca. hundre forskjellige råvarer, og opptil en femdel av disse kan bestå av gummiblandinger. Mange bileiere kan være bekymret for hvor miljøskadelige disse råvarene eventuelt er.

Eksempelvis har Nokian Tyres helt sluttet å bruke miljøskadelige oljer i sin egen produksjon, og mye er erstattet med fornybare råvarer - for eksempel rapsolje, som øker dekkets elastisitet og forbedrer grepet på is og våte veier.

Dette har stor betydning spesielt under våre nordiske vinterforhold med store variasjoner i vær og føre.

LES OGSÅ: Løvetann blir dekk


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer