img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Treseter fra Renault
VAREBIL: En kraftig fornyet Renault Kangoo er på plass i Norge – nå med tre seter. Og importøren håper å tredoble salget.

KJØRT: Ser man blindt på tallene, er det den nye seteløsningen som er det helt store med nye Kangoo.

For selv om hele bilen er kraftig fornyet, er det ikke på noe annet punkt bilen kan vise til hele 50 prosent økning eller forbedring.

Ser vi på konkurransebildet, er det heller ingen tvil om at de to franske tvillingene Partner og Berlingo så langt har profittert kraftig på å være alene om å tilby tresetersløsning i denne bilklassen.

Men når jeg setter meg inn i bilen, går det fort opp for meg hvorfor markedssjef Roger Andersen hos den norske Renault-importøren (RBI Norge AS) likevel er rimelig nøktern i innsalget akkurat på det punktet: Det tredje setet er i praksis ikke mer enn et halvt sete

Den halvannen seter brede passasjerbenken er altså ikke egnet for mer enn et barn og en voksen – eller to håndverkere som er veldig glade i hverandre. Den ekstra bredden er for det første minimal. I tillegg stjeler girspak-konsollen plassen fra minst ett bein.

Lik bransjestandard
Nå skal det umiddelbart sies at dette heller ikke er særlig bedre hos konkurrentene – heller ikke i nye Ford Transit Connect med tre seter. Peugeot Partner gjør det riktignok et hakk bedre i sin automatgirutgave, hvor girspak-konsollen er fjernet (flyttet til dashbordet).

Men det tredje setet i disse bilene er og blir nødseter. Og det er fortsatt utmerket mulig å velge to konvensjonelle seter i bilene.

Nye Kangoo er imidlertid blitt en flott bil. Ikke så mye større (8 centimeter i lengderetningen, for det meste over panseret), men ellers forbedret i alle retninger.

Franskmennene bruker dessuten selv det faktum at Mercedes har valgt å bruke bilen som sin egen (Citan) for alt det er verdt som et kvalitetsbevis. Samarbeidet har i seg selv medført oppgraderinger på både produksjonslinje og i krav til underleverandører som selvsagt også kommer Kangoo-kundene til gode.

Og selv om Renault i dag er små i Norge – i Europa er de størst. Det er all grunn til å tro at den franske produsenten vet hva de driver med. Det store spørsmålet er om det passer med smaken og behovet hos norske kunder.

Stilig eksteriør
Som varebil kommer Kangoo i prinsippet som tre versjoner: Kort versjon Express, kort versjon ZE (elektrisk) og lang versjon Maxi. Det er førstnevnte vi har testet.

Kangoo har for det første fått ny front. Mer moderne selvsagt, mer omfangsrik også (som de fleste biler etter hvert, for å tilfredsstille krav til fotgjengersikkerhhet). Og klart i tråd med resten av Renault-familien.

Dessuten er sidespeilene nye. I prinsippet store og gode speilhus, men likevel noe klønete plassert i forhold til a-stolpen ved at de stjeler en stor del av siktvinkene. Ikke verst i klassen, men på en ny bil, kunne det godt vært bedre.

Også bakenden er ny, og det er spesielt tydelig om man studerer lykteoppsettet. Totalinntrykket er av en grei moderne varebil, uten at den skiller seg voldsomt ut i mengden av samtidig varebildesign.

Rommelig førermiljø
Kangoo er etter forholdene stor og romslig innendørs, helt på linje med sine samtidige bilgenerasjons konkurrenter. Takhøyden er betydelig, med stort areal under frontruten (og stor takhylle til å legge alle mulige dokumenter med mer i).

Det er dessuten et veldig bra innsteg i bilen. Man går rett inn, verken opp eller ned, og førersetet er såpass flatt at det også er godt egnet for inn- og utbevegelser.

Men deretter synker min begeistring ganske kraftig. Kritikkpunkt nummer 1 går mot et ratt som ikke er justerbart i lengderetning. I norsk setting er dette ganske enkelt for svakt. Vi er et kjørende folk, og vi vet at en god kjørestilling er avgjørende for både komfort og sikkerhet.

Forholdet blir ikke bedre av et lite ratt og ganske beskjedne instrumenter.

Men når det er sagt, vil spesielt føreren nyte godt av toseteresbenken ved siden av – når det ikke sitter andre der. Midtsetet foldes ned til et praktisk pc-bord, det kan også hovedpassasjersetet, men som også rommer et praktisk ekstra oppbevaringsrom under sitteputen.

Moderat kjøreopplevelse
1,5 liters dieselen under panseret er det lite spennende å si om. Med 90 hester og femgirs manuell kasse er det imidlertid en komplett nobrainer. Alle kan kjøre denne – og de gjør lite ugagn uansett hvilket gir de velger.

I den sammenheng er Renault eco-funksjon (egen knapp) egentlig ganske smart. Knappen reduserer både gass- og bremseresponsen noe, og sparer således drivstoff (i følge reklamen hele 10 %). Og for en sjåfør med litt flyt i kjøringen er det helt greit. Jeg kjørte ubesværet med knappen aktivert gjennom hele testen.

Renault gjør et visst nummer av at ESP, som inkluderer såkalt «extended grip», nå er standard på bilen. Det skulle bare mangle. ESP er de facto standard på biler her til lands. Og uten å ha satt den såkalte utvidete grep-funksjonen på hardtest, oppfatter jeg det ganske enkelt som et alminnelig smart ESP-system som gjør det beste ut av det grepet de to drivhjulene faktisk har.

På testbilen satt det imidlertid splitter nye vinterdekk, den første bilen med sådanne jeg kjørte i høst. Enn så lenge tilskriver jeg de, eh - spesielle - styreegenskapene til dette.

Men selv med det forbeholdet, er resultatet likevel en bil helt uten sjel på veien. Okay – det gjelder kanskje for de fleste varebiler. Men stort mer intetsigende som kjøreverktøy er det vanskelig å få det.

OY! Nå behøver ikke dette være galt for alle brukergrupper. Mange med bil som arbeidsplass bedømmer den gjerne ut fra setevarmer, radio/musikkanlegg, askebeger og koppholder.

Greit varerom
Varerommet i Kangoo er rimelig anstendig. Men ikke stort – og ikke større enn forgjengerens. Det er liksom to divisjoner i denne klassen biler.

De fleste produsentene leverer sine biler i to størrelser, som i Kangoo-språk blir Express og Maxi. Renault hører til dem som har de små bilene i begge klassene, med hhv. 3,0 og 4,0 kubikkmeter.

Dermed må den vurderes for å ha litt lavere volum og kapasitet enn de av konkurrentene som har rundt 3,2 og 4,2 kubikkmeter. På den annen side kan det være en fordel. Kort lengde kan også ha verdi i en stadig tettere befolket verden.

Varerominnredningen i denne volumselgerutgaven av bilen ryddig og greit. Alle som har prøvd led-belysning i varerommet kan imidlertid like godt skrive det på ønskelisten med en gang.

Og det hele koster
Men da kommer vi til avsluttende kapittel – økonomi. Dermed blir det nok også her at Renault Kangoo er nødt til å ta stikket skal den øke markedsandeler.

Bilen vi har kjørt er det importøren anser som volumselgervarianten på det norske markedet i form av størrelse, motorvariant og utstyr.

157.000 eks. mva. koster den med frakt, levering og standard utstyr. Da bør man nok i det minste spandere på seg 2500-5000 kroner for ekstra kollisjonsputer og 3000 kroner for parkeringssensorer bak.

8000 kroner for produsentlevert R-Link med TomTom navi kan også være et godt valg for en rekke brukergrupper. Andre vil trenge 150 kilo ekstra nyttelast (4000 kroner) og hengerfeste (850 kroner).

Prisdifferansen opp til den 1 kubikkmeter større Maxi-utgaven er for øvrig drøyt 6000 kroner. Alle nevnte priser eks. mva.

Det er flere faktorer enn bare prisen som peker i retning lav TCO på denne bilen. Blant annet et lavt oppgitt dieselforbruk på 0,43 liter per mil. Det gir utslag i et CO2-regnskap på 112 gram per kilometer.  Dessuten er serviceintervallet nå strukket til 40.000 km/2 år.

Konklusjon: Dark horse
Selv om testutgaven var hvit. Konkurrentene skal absolutt ikke undervurdere hva Renault kan gjøre med denne bilen både overfor flåtekunder, montør-sektoren og dessuten en del budtjenester.

Nå skal Renault riktignok gjøre noen solide grep skal de bygge opp noen form for entusiasme rundt produktet.

Men bilen kommer til gjengjeld etter alle solemerker godt ut de fleste regnskap, samtidig som den i sitt segment dekker alle grunnleggende behov.

For store grupper brukere, spesielt de som ikke har kjøringen som hovedgeskjeft, er dette mer enn tilstrekkelig. Og tilskuddet i seteantallet utvider fleksibiliteten for små team.

Markedsmål: 3-doblet salg i siktet
- Vi har ambisjon om å øke salget fra 150 til 450 biler neste år, sier Roger Andersen. I et noenlunde stabilt marked er det først og fremst fra sine franske konkurrenter han håper å «stjele» kunder.

Men Kangoo kommer som sine nevnte franske utfordrer også i elektrisk versjon, for øvrig fortsatt moralsk markedsleder i Norge. Og også denne ser ut til å slå enda sterkere fra seg fremover.

– I tillegg til leasing av batteri, har vi nå fått en løsning med kjøp av batteri. Det stemmer mye bedre med etterspørselen fra det norske markedet, forklarer Andersen.

Per 4. november kan OFV melde at det er registrert 192 Kangooer i Norge, hvorav 71 med elektrisk motorisering.

Famileforhold: Trillingbil
Oppskriften «En bil, flere merker» er svært utbredt blant de små nyttekjøretøyene. Kangoo er intet unntak, ettersom den med noen tilpasninger/oppgraderinger selges av Mercedes som Citan. Både Kangoo og Citan produseres i franske Maubeuge. Men bilen kommer også i en enklere posisjonert utgave fra det Renault-eide rumenske merket Dacia, men da produsert i Marokko og med modellnavnet Dokker.

NOEN FAKTA om Renault Kangoo Express 1,5 dCi Energy 90 hk m/stopp-start, 5 gir man, kort versjon. (2,0 tonn, 3,0 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1461 ccm, 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 200 Nm v/1750 o/min.
Mål: 428 x 183 x 181 cm (L/B/H), akselavstand 270 cm, varevolum 3,0 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1505 kg (max), tilhengervekt 1050 kilo, nyttelast 445 kg (min).
Oppgitt forbruk: 0,43 l/mil (blandet), 112 gram CO2/km
Pris fra: 157.000 kroner eks. mva.
Pris testbil: ca. 165.000 kroner eks. mva.
Modell til Norge: Siden september 2013

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer