Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
KJØRT: Nye Connect er selve indrefileten av Fords voldsomme varebilfornyelse. Hele varebilpaletten med Transiter fornyes - og utvides! - nå i løpet av to år. Det medfører en kraftig heving av total kvalitet på alle biler samtidig. Et scoop for Ford-forhandlerne. Men det må også bety en utfordring for hele organisasjonen som skal selge og vedlikeholde disse bilene å holde følge i svingene. Førsteinntrykket av nye Connect er kort sagt imponerende. Bilen står ikke tilbake for noe av hva konkurrentene kan levere, og har i tillegg unike kvaliteter i dette bilsegmentet. Sjåførbil Og allerede fra første sekund inne bak rattet oppdager man at dette er en sjåførbil, en kjørebil, slik man er vant til fra Ford. Alt fra respons i chassis og motor til hvordan førermiljøet er innrettet forteller om hvor perspektivet i utviklingen har ligget. Og bak den direkte kjørefølelsen ligger også et videreutviklede ESP-system som både har lastfølsom kalibrering og tilhenger-sleng-funksjon. På toppen har bilen også Fords momentfordelingssystem (på PR-språket: dynamiske kurvekontroll) som gjør både vanlig og «aktiv» kjøring på småsleipt underlag til en drøm av stabilitet. En annen type detaljobservasjon for dem som etter hvert er lei av speil og A-stolper som skjuler en hel barnehage i siktvinklene: Arbeidsinteriør Tresetersbenk er en ting. Akkurat som hos Kangoo er den tredje plassen et nødsete til persontransport. Men akkurat som på Kangoo er dette også helt suverent for dem som arbeider i bilen – fordi det gir smart plass til pc, skriveblokk, oppbevaring og mye annet. En detaljobservasjon til: Ford tar nå definitivt prisen «Verdens største solskjermer». Når du feller dem ned dekker de nesten hele frontruten! Akkurat her kan man lure på om Ford faktisk har skjermet det litt langt… I varerommets lys Merk at Connect ikke er blant bilene i denne klassen som har størst oppgitt volum. Bilen er 15 centimeter lenger enn f.eks. Kangoo, men Ford er oppgir beskjedne 2,9 og 3,6 kubikkmeter for de to versjonene (som ikke heter noe mer avansert enn Kort og Lang, begge med samme takhøyde). Prisforskjellen er 7.600 kroner inkl. mva. Men om Ford er beskjedne på volumet, er de optimister på angitt nyttelast, som strekker seg fra 600 til 1000 kilo. Det siste innebærer nok i praksis minst en såkalt forhøyet nyttelast med 200, som koster en tusenlapp ekstra. Erfaringsmessig vil biler med norsk utstyrsnivå ofte samtidig ha betydelig redusert faktisk nyttelast – nettopp grunnet alt utstyret. Vi får se på vekten her hjemme. Når vi er inne på tillegg. Bilen kommer i to utstyrsvarianter. Den anslåtte bestselgeren Trend koster 11.500 kroner mer enn Ambiente, men da får du også en del veldig Norgestilpasset utstyr somoppvarmet frontrute og speil, klimaanlegg og gulv i varerommet mm. Minimotor som funker!!! Men du slette tid så artig det var å kjøre den med en 1-liters, 3-sylindret bensinmotor på 100 hester (og 170 newtonmeter)!!! Alle barndommens minner fra undermotorisert Fiesta ble skammelig slått til bakken. Den lille fjerten av en motor er både sterk, inspirerende og svært behagelig å kjøre. Mektig imponerende. Med 170 newton er den er selvsagt ikke like egnet til å trekke tung henger med som en dieselklump, men for alle som bruker mye tid i bilen uten maks last bør seriøst prøvekjøre denne først. Mye komfort. Og ikke dyrere. Og antikollisjonssystem Tilsvarende (og bedre) systemer finnes nå på en rekke personbiler og nyttekjøretøy, men Ford er første med dette i denne bilklassen. Prispåslaget i lys av nytteverdien burde være åpenbar. Om dette ikke forhindrer de store krasjene, er det garantert de mange små dultene som koster flest bedrifter og forsikringsselskaper til sammen store summer. I mine øyne hadde Ford Norge med fordel kunnet gjøre dette standard utstyr og markedsført det som en smart del av sine TCO-oppstillinger – og noe som ingen andre har (ennå). Men nei, det tør de ikke, da kryper listeprisen over den magiske 200.000-grensen… Konklusjon: Potensiell vinnerbil «Premiumbiler» koster nødvendigvis litt mer, men om man ikke går amok i ekstrautstyrslisten, ser ikke prisbildet spesielt avskrekkende ut heller. Vi noterer likevel et serviceintervall på relativt korte 30.000 km/1 år. Når Ford i Norge likevel ikke har høyere ambisjoner enn sølvplass i klassen, etter VW Caddy, skyldes det først og fremst det særnorske markedets sug etter 4x4. For selv om Connect, eller kanskje nettopp fordi, i likhet med Caddy, er en bil uten tvilling eller trilling under annen merkelapp, anser ikke Ford firehjulsdrift på disse bilene som regningssvarende. Litt i samme sjanger er tilbudet av automatgir. Jo, det er mulig å få. Men i så fall med en 150-hesters bensinmotor. En ikke veeeeldig typisk drivlinje i Norge. FAKTA Ford Transit Connect Ambiente 1,6 TDCI Econetic 95 hk m/stopp-start, 5 gir man, kort versjon. (2,0 tonn, 2,9 kubikk)
|