img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Ford nye treseter
VAREBIL: Splitter nye Transit Connect med tre seter imponerer kraftig, om ikke nødvendigvis for det tredje setet. Det finnes vesentlig viktigere nyheter på denne bilen. Og målet er å ta sølvplassen tilbake.

KJØRT: Nye Connect er selve indrefileten av Fords voldsomme varebilfornyelse. Hele varebilpaletten med Transiter fornyes - og utvides! - nå i løpet av to år.

Det medfører en kraftig heving av total kvalitet på alle biler samtidig. Et scoop for Ford-forhandlerne. Men det må også bety en utfordring for hele organisasjonen som skal selge og vedlikeholde disse bilene å holde følge i svingene.

Førsteinntrykket av nye Connect er kort sagt imponerende. Bilen står ikke tilbake for noe av hva konkurrentene kan levere, og har i tillegg unike kvaliteter i dette bilsegmentet.

Sjåførbil
Det enkle først: Connect har fått oppmyket og tøff design, men likevel uten å miste det funksjonelle uttrykket den mer kantede forgjengeren har. Fulltreffer.

Og allerede fra første sekund inne bak rattet oppdager man at dette er en sjåførbil, en kjørebil, slik man er vant til fra Ford. Alt fra respons i chassis og motor til hvordan førermiljøet er innrettet forteller om hvor perspektivet i utviklingen har ligget.

Og bak den direkte kjørefølelsen ligger også et videreutviklede ESP-system som både har lastfølsom kalibrering og tilhenger-sleng-funksjon. På toppen har bilen også Fords momentfordelingssystem (på PR-språket: dynamiske kurvekontroll) som gjør både vanlig og «aktiv» kjøring på småsleipt underlag til en drøm av stabilitet.

En annen type detaljobservasjon for dem som etter hvert er lei av speil og A-stolper som skjuler en hel barnehage i siktvinklene:
Plasseringen av Connects sidespeil er trukket tilstrekkelig langt tilbake at man både får god sikt skrått fremover og skrått bakover. Vidvinkel hjelpespeil er valgfritt, men fungerer utmerket som blindsonehjelp.

Arbeidsinteriør
Samtidig er det bortimot personbilkvalitet over interiøret, veldig likt flere av Fords mellomklassemodeller. En potensiell ulempe med et sånt fokus kunne da selvsagt vært at bilen som arbeidsplass, også når den står stille, ville lide. Men nei, selv her ligger Ford i fremste rekke.

Tresetersbenk er en ting. Akkurat som hos Kangoo er den tredje plassen et nødsete til persontransport. Men akkurat som på Kangoo er dette også helt suverent for dem som arbeider i bilen – fordi det gir smart plass til pc, skriveblokk, oppbevaring og mye annet.

En detaljobservasjon til: Ford tar nå definitivt prisen «Verdens største solskjermer». Når du feller dem ned dekker de nesten hele frontruten! Akkurat her kan man lure på om Ford faktisk har skjermet det litt langt…

I varerommets lys
En tur i varerommet forteller om gjennomtenkt kvalitet. Bare det at man skjønner betjeningen av 180-graders åpning av bakdørene på første forsøk er signal på omtanke for ergonomi. Og bilen vi kjørte var utstyrt med glimrende LED-belysing.

Merk at Connect ikke er blant bilene i denne klassen som har størst oppgitt volum. Bilen er 15 centimeter lenger enn f.eks. Kangoo, men Ford er oppgir beskjedne 2,9 og 3,6 kubikkmeter for de to versjonene (som ikke heter noe mer avansert enn Kort og Lang, begge med samme takhøyde). Prisforskjellen er 7.600 kroner inkl. mva.

Men om Ford er beskjedne på volumet, er de optimister på angitt nyttelast, som strekker seg fra 600 til 1000 kilo. Det siste innebærer nok i praksis minst en såkalt forhøyet nyttelast med 200, som koster en tusenlapp ekstra.

Erfaringsmessig vil biler med norsk utstyrsnivå ofte samtidig ha betydelig redusert faktisk nyttelast – nettopp grunnet alt utstyret. Vi får se på vekten her hjemme.

Når vi er inne på tillegg. Bilen kommer i to utstyrsvarianter. Den anslåtte bestselgeren Trend koster 11.500 kroner mer enn Ambiente, men da får du også en del veldig Norgestilpasset utstyr somoppvarmet frontrute og speil, klimaanlegg og gulv i varerommet mm.

Minimotor som funker!!!
Ford har et bredt utvalg ytelsesvarianter over den samme 1,6-liters dieselen, fra 75 via to 95-hestere (hvorav Econetic-utgaven er nede på 105 gram CO2) til 115 hester. Gjesp.

Men du slette tid så artig det var å kjøre den med en 1-liters, 3-sylindret bensinmotor på 100 hester (og 170 newtonmeter)!!!

Alle barndommens minner fra undermotorisert Fiesta ble skammelig slått til bakken. Den lille fjerten av en motor er både sterk, inspirerende og svært behagelig å kjøre. Mektig imponerende.

Med 170 newton er den er selvsagt ikke like egnet til å trekke tung henger med som en dieselklump, men for alle som bruker mye tid i bilen uten maks last bør seriøst prøvekjøre denne først. Mye komfort. Og ikke dyrere.

Og antikollisjonssystem
Jeg har spart den teknologiske prikken over i-en til slutt: Active City Stop. Dette er et antikollisjonssystem som i følge Ford helt avverger kollisjoner ved hastigheter opp til 15 km/t, og som dramatisk reduserer kollisjonskraften opp til 30 km/t

Tilsvarende (og bedre) systemer finnes nå på en rekke personbiler og nyttekjøretøy, men Ford er første med dette i denne bilklassen.

Prispåslaget i lys av nytteverdien burde være åpenbar. Om dette ikke forhindrer de store krasjene, er det garantert de mange små dultene som koster flest bedrifter og forsikringsselskaper til sammen store summer.

I mine øyne hadde Ford Norge med fordel kunnet gjøre dette standard utstyr og markedsført det som en smart del av sine TCO-oppstillinger – og noe som ingen andre har (ennå).

Men nei, det tør de ikke, da kryper listeprisen over den magiske 200.000-grensen…

Konklusjon: Potensiell vinnerbil
Basert på et kort førsteinntrykk kjørt i Tyskland går min vurdering i retning av at Ford her har et produkt i absolutt toppklasse i dette bilsegmentet.

«Premiumbiler» koster nødvendigvis litt mer, men om man ikke går amok i ekstrautstyrslisten, ser ikke prisbildet spesielt avskrekkende ut heller. Vi noterer likevel et serviceintervall på relativt korte 30.000 km/1 år.

Når Ford i Norge likevel ikke har høyere ambisjoner enn sølvplass i klassen, etter VW Caddy, skyldes det først og fremst det særnorske markedets sug etter 4x4.

For selv om Connect, eller kanskje nettopp fordi, i likhet med Caddy, er en bil uten tvilling eller trilling under annen merkelapp, anser ikke Ford firehjulsdrift på disse bilene som regningssvarende.

Litt i samme sjanger er tilbudet av automatgir. Jo, det er mulig å få. Men i så fall med en 150-hesters bensinmotor. En ikke veeeeldig typisk drivlinje i Norge.

FAKTA Ford Transit Connect Ambiente 1,6 TDCI Econetic 95 hk m/stopp-start, 5 gir man, kort versjon. (2,0 tonn, 2,9 kubikk)
Motor: 4-syl. diesel, 1560 ccm, 68 kW (90 hk) v/ukjent o/min. 230 Nm v/ukjent o/min.
Mål: 442 x 184 x 186 cm (L/B/H), akselavstand 266 cm, varevolum 2,9 m3
Oppgitte vekter: Egenvekt m/f 1383 kg (min), tilhengervekt 1150 kilo, nyttelast 623 kg (max).
Oppgitt forbruk: 0,41 l/mil (blandet), 105 gram CO2/km
Pris fra: 211.300 kroner ink. mva.
Pris testbil: ukjent
Modell til Norge: Fra november 2013

 

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer