Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er ikke mye vi vet om dette ennå. Men ut fra bildene vil jeg tro at dette blir et av høydepunktene på Tokyo-utstillingen. En ting er at den har hentet tekniske trekk fra DeltaWing-bilen, men en helt annen er at den jo ser så utrolig bra ut. Er det Pininfarina-linjer som har inspirert tro? (Og er det bare jeg som syns jeg ser litt Pininfarina Enjoy her?) Glem det. Poenget er at Nissan har benyttet oppskriften med meget liten sporvidde foran, men en skikkelig, voksen avstand mellom hjulene bak. Det har jo vist seg at i DeltaWing-konfigurasjon har dette fungert utmerket så langt, takket være en aerodynamikk som gir skikkelig trykk på forhjulene. Det er sannsynlig at vi finner tilsvarende verdier her. Lav luftmotstand, men godt nok marktrykk til at det kan genereres interessante g-verdier, også sideveis. En pluss to Det vi imidlertid vet er at dette vil bli en elbil, akkurat som neste års Deltaving. Vi får nemlig beskjed om at denne bilen skal ha motorene i bakhjulene, med uavhengig motorstyring for hver av enhetene. Det betyr antakelig stabilitetskontroll og en viss grad av aktiv bakhjulsstyring. (saken fortsetter) Karbonfiber i karosseriet og en vektfordeling som får alle konservative og reaksjonære tilhengere av klassiske oppskrifter til å rive seg i håret, på 30:70! Dessuten minner en av Nissans toppsjefer, Andy Palmer, om at i dag eies nesten alltid sportsbiler av foreldre, mens det er de unge som drømmer om dem, og som virkelig kan ha glede av slike biler. Akkurat det var et lovende innslag. BladeGlider I filmen var ikke disse bilene spesielt hyggelige, og de som husker dem vil også minnes at de var ikke spesielt demokratiske heller. For på tross av tilsynelatende strenge restriksjoner for bruk, kunne ekstremt rike folk kjøpe seg Spinner-tillatelser. Jeg håper at dersom BladeGlider kommer i produksjon vil de omgi seg med en mye triveligere aura.
|