img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
S-Klasse får tolver
Etter en tur hjem med en Mercedes S 500 er ikke mangelen på krefter det som preger minnet. Men noen trenger kanskje enda flere, nå gir de deg over 600 i en S 65 AMG. S for overStadig?

Jeg er kanskje den i Norge som har kjørt mest ny S-Klasse med 500-motoren (det skal ikke mye til). Vi var to som delte på transporten Stuttgart-Oslo (og den turen kan du lese om i neste Bil).

Det var ikke mye jeg savnet i denne avanserte teknologibæreren, og flere hestekrefter sto definitivt svært høyt på listen over ting jeg savnet minst.

455 hester som hadde et så godt liv at girkassa viste femte gir (av i alt 7) da vi kruset i 250 (på trafikkfrie motorveier i tidligere Øst-Tyskland), forteller at det er krefter nok.

Og godt under 5 sekunder i en luksuskupé til 100, burde holde for de fleste. Kjappere enn det, og jeg tror jeg ville fått problemer med å lese avisen baki der.

V12
Men nei da. Mye vil ha mer, og egentlig er det jo fullstendig logisk og ikke uventet at Mercedes nå sender folk bort til delehyllene og henter den velprøvde V12-motoren og skohorner den ned i en ny S-klasse.

Selv en C-klasse har jo plass nok til denne motoren når folk som Brabus tar et stemjern til hjelp, så da skulle det bare mangle at ikke S-Klassen ble tildelt den samme.

Klassiker
Hva denne motoren heter i AMG-utgave aner jeg ikke, men dette er en koselig gammel maskin som egentlig startet som M137 på slutten av 90-tallet. Da pustet den frisk luft og ga nesten 370 hester fra sine 5,5 liter.

Så fikk den to turboer noen år etter, og ble M275 og forsterket i blokka, men beholdt de tre ventilene per sylinder og den single overliggende kammen for hver blokk fra den gamle motoren.

Den beholdt boringen også, men økte slaglengden, slik at volumet på den nye motoren ble 6 liter.

I Mercedes-versjon har den vel ikke vært solgt på et par år nå, for hele ballet ble overtatt av AMG med skikkelig turbotrykk, og hestehagen ble utvidet fra snaue 500 til nok plass for dagens 630. 1000 Newtonmeter er også en verdi som inngir respekt.

Marginalt
Hva vi egentlig har her, bortsett fra at dette er det verste av det verste, er egentlig bare marginale endringer i forhold til «min» 500.

Man barberer av noen tideler til 100, nå skal den gjøre det på 4,3, men toppfarten er fremdeles begrenset elektronisk til 250 – eller av trafikken til det man er nødt til å godta enten man vil, eller ei. Så det man virkelig har er vissheten om at 12 stempler jobber for deg, og ikke bare 8.

Dessuten vet du at den er utstyrt med «verdens mest effektive V12-motor», og når Mercedes kommer med slike påstander, pleier det å stemme.

Vi kan vel også være enige om at 279 g CO2 per kilometer kanskje ikke er så ille i denne klassen (skjønt hvilken klasse det egentlig er, vet jeg ikke, de har ikke sladret om vekten ennå). Dette utslippet tilsvarer et forbruk på 1,19 liter/mil og er, etter egne erfaringer, en typisk testsyklus-verdi.

Magic Body
I AMG-utgaven leveres denne med Magic Body Control, med helt egne AMG-karakteristika. Dette er en proaktiv opphenging som altså reagerer før du treffer dumpen, i motsetning til retroaktive som reagerer så godt de kan etterpå. Men det betyr da også at bilen er bakhjulsdrevet, MBC leveres (foreløpig?) ikke på firehjulsdriverne.

I forhold til normal-S’en har den også et ESP Dynamic Cornering Assist system som skal redusere understyringen inn i kurven – forresten heller ikke et av de største problemene på turen hjem (jeg tror ikke jeg møtte et eneste understyr), den får AMGs 7-trinns Speedshift kasse med 3 kjøremodi, og den har karbon i enkelte karosserideler, litium-batteri og spesielle 20-tommers felger – alt for å spare litt vekt.

Det er bare en måneds tid siden S63 AMG ble lansert, så Mercedes er kjappe med å fylle på, på toppen. Debuten vil skje samtidig i Tokyo og LA (begge utstillingene åpner den 20. november), bilen skal leveres fra mars neste år, og inngangsbilletten starter på 232.050 euro.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer