Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
En «ny» Nissan GT-R står på Tokyo Motor Show, men her dreier det meste seg om fintuning og kosmetikk. Da er det mer interessant å se hva Nismo har oppnådd med sin spesialutgave – Nissan GT-R Nismo som vises på samme utstilling. Nissans racing- og tuningarm har brukt sin erfaring til å lage en enda råere sportsbil. Den har mye til felles med bilene som har konkurrert i det japanske GT-mesterskapet. Uten å gå for ekstremt til verks – for, hevder de, bilen har beholdt sine egenskaper på vei. De har kjørt rundt Nordsløyfa på 7:08,679 – det holder i følge deres egne utsagn til «volume production car» banerekord. Det kunne være interessant å høre hva de legger i dette begrepet, for Porsche gjorde jo nettopp den samme runden på like under 7 minutter. Men raskt er det utvilsomt. LES: Vår prøvekjøring av Nissan 370Z Nismo Med utgangspunktet i 3,8-liters V6-motoren har Nismo greid å hente ut 50 ekstra hester og øke dreiemomentet med 50 Newtonmeter. De oppgir dermed 600 hk og 652 Nm. Blant annet har de brukt turboer av samme type som benyttes i GT3 racing. LES OGSÅ: Porsche moser egne mål Også hjulopphenget er beslektet med baneracerne – demperne er utviklet av Bilstein og kan stilles i tre nivåer, Comfort, Normal og R for racing. Dekkene er utviklet eksklusivt av Dunlop, 225/40 ZRF20 foran og 285/35 ZRF20 bak. LES OM: Vår vinternatt med Godzilla Etter omfattende testing i vindtunnel har Nismo utviklet en aerodynamikk-pakke. Frontfanger, deksel under motoren og hekkspoileren senker bilens tyngdepunkt og gir 100 kg ekstra marktrykk (ved 300 km/t) sammenlignet med en vanlig GT-R. Nissan GT-R Nismo kan leveres eksklusivt i en mørk grå mattlakk, men du får den også i fire andre farger, hvit, sort, sølvgrå og rød. Bilen kommer på markedet i Japan i februar 2014, mens Europa og USA må vente litt lenger inn i det kommende året. SE GT-R Nismo under testing på Nordsløyfa:
|