img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Macan under kr 800.000
Firehjulsdrift og toclutchkasse blir standard når Porsche kaster seg inn i kompakt-SUV-klassen med en bil som gjør merkets modellutvalg betydelig bredere.

Kvelden før bilutstillingen her i Los Angles ville ikke Porsche holde lenger på det forholdsvis tette teppet som i flere år har ligget over deres nye Macan.

Den siste tiden har det riktignok stadig dryppet litt flere bilder, lekket fra brosjyrer og tatt av spionfotografer, sammen med en video som dukket opp rett før helgen.

Men det har ikke vært utseendet på den nye kompakt-SUVen det har vært knyttet mest spenning til.

Der slekter nemlig Macan tydelig på storebror Cayenne, mens interiøret har med seg mye vi har sett i den ansiktsløftede utgaven med Panamera, og fortsatt er det ganske nye 911.

Når vi endelig kommer inn i Macan, kan vi konstatere at Porsche har hentet det nye mulitfunksjons-rattet fra den ladbare supersportsbilen 918.

Egen Norges-utgave
Tre motoralternativer er utgangspunktet for nykommeren, men for å tilpasse seg avgiftsnivået i Norge og Belgia, har Porsche kommet opp med et fjerde og enda et alternativ.

Det er bilene med treliters dieselmotor som blir billigst, startprisen for 211-hesteren blir 796.000 kroner, mens samme motor med 258 hester starter på 856.000.

For bensinhodene koster Macan S 1.033.000 kroner, mens toppmodellen Macan Turbo har en startpris på 1.319.000 blanke oljekroner.

Suksess
Da Porsche for drøyt 10 år siden introduserte Cayenne, skapte det naturlig nok store diskusjoner, ikke minst blant mange Porsche-purister som spådde at dette var slutten for den tradisjonelle sportsbil-produsenten.

Historien har vist at det i stedet var en svært godt timet genistrek som sørget for å gjøre den til den raskest selgende Porsche noen gang, og ikke minst sørge for sorte tall i regnskapene.

Bare i fjor fant nesten 80.000 Cayenner veien til nye eiere over hele verden.

Med dette bakteppet er det ingen som tviler på at Porsche har gjort en stor jobb for å differensiere Macan tydelig fra Audi Q5, som den deler plattform med.

- Utover samme akselavstand er det ikke mye Porsche har latt være urørt, sier Christian Stenbo hos den norske importøren.

Bredt anlagt
Macan er det indonesiske navnet på tiger, og det matcher i hvert fall godt opp mot den nye 3,6-liters V6-turboen som finner veien til Porsche for første gang.

400 hestekrefter sørger for at 0-100 går unna på 4,8 sekunder – eller 4,6 om du bestiller bilen med Sport Chrono-pakken.

Til tross for store mengder krefter og en toppfart på 266 kilometer i timen, leverer den et forbruk på under 0,9 liter per mil og et CO2-utslipp som så vidt tipper 200 grams-grensa.

For den som kan klare seg med å bruke 5,4 (5,2 med Sport Chrono) sekunder til 100, kan en Macan S være et bra alternativ.

Viktigst for Norge blir nok likevel Macan S Diesel som altså kommer i to versjoner – med 258 og 211 hestekrefter.

Fortsatt er det hyggelige tall, så langt har vi ikke fått tallene for 211-hesteren. Men om det er som vanlig kommer ikke tallene til å ligge langt unna de 6,3 (6,1 med Sport Chrono) sekundene som 258-hesteren lover.

Tre chassis-varianter
Selv om det er en del utstyr som er standard på Macan, er det nok å sette seg inn i for den som skal spekke sin nye bil.

Standard kommer Macan med stålfjærer, et alternativ som ifølge Porsche gir en god balanse mellom sportslighet, kjøreglede, komfort og offroad egenskaper.

Porsche har jobbet målrettet med å redusere vekten, og de har brukt mye aluminium både i aksler og i hjuloppheng.

En uavhengig innfesting av fjærere og demper på bakakselen, har gjort denne delen av hjulopphenget mer kompakt, noe som bidrar positivt til bagasjeplassen.

Den andre varianten for chassis er en kombinasjon av stålfjærene og PASM-systemet som kommer som standard på Turbo-versjonen.

Dette gir deg mulighet til å velge mellom «Comfort», «Sport» og «Sport Plus».

For den som ønsker enda flere valgmuligheter, kommer Macan som den eneste i dette segmentet, med luftfjæring.

Det gir også mulighet til høydejustering, i tillegg til å skreddersy fjæringsoppsettet for komfort eller sportslighet.

Sammenlignet med en Macan utstyrt med stålfjærer, er bilen med luftfjæring 15 millimeter lavere, mens den på sitt høyeste kan løftes 40 millimeter, og dermed få en bakkeklaring på hele 230 millimeter.

Premium
Salgsstart for Macan er i dag, men allerede har så mange som 100 kjøpere skrevet under på salgskontrakter for å være så tidlig ut som mulig når leveransene begynner i april.

Bilene skal selges via forhandlere i Arendal, Bergen, Oslo, Son, Stavanger, Tromsø og Trondheim.

- Jeg tror det vil være mulig å selge så mye som 6-700 biler, men det forutsetter at vi får det antallet vi trenger, sier Stenbo.

Han forteller at til tross for at den nye produksjonslinja på fabrikken i Leipzig skal være kapabel til å produsere 50.000 biler i året, ser det allerede ut til å være en underproduksjon i forhold til etterspørselen.

Mye tyder også på at Porsche har tenkt å gjøre Macan til en virkelig folkebil, og at det også lurer en firesylindret utgave i kulissene, selv om den trolig ikke vil dukke opp før man har utnyttet den enorme interessen som allerede er for bilen.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer