Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Kvelden før bilutstillingen her i Los Angles ville ikke Porsche holde lenger på det forholdsvis tette teppet som i flere år har ligget over deres nye Macan. Den siste tiden har det riktignok stadig dryppet litt flere bilder, lekket fra brosjyrer og tatt av spionfotografer, sammen med en video som dukket opp rett før helgen. Men det har ikke vært utseendet på den nye kompakt-SUVen det har vært knyttet mest spenning til. Der slekter nemlig Macan tydelig på storebror Cayenne, mens interiøret har med seg mye vi har sett i den ansiktsløftede utgaven med Panamera, og fortsatt er det ganske nye 911. Når vi endelig kommer inn i Macan, kan vi konstatere at Porsche har hentet det nye mulitfunksjons-rattet fra den ladbare supersportsbilen 918. Egen Norges-utgave Det er bilene med treliters dieselmotor som blir billigst, startprisen for 211-hesteren blir 796.000 kroner, mens samme motor med 258 hester starter på 856.000. For bensinhodene koster Macan S 1.033.000 kroner, mens toppmodellen Macan Turbo har en startpris på 1.319.000 blanke oljekroner. Suksess Historien har vist at det i stedet var en svært godt timet genistrek som sørget for å gjøre den til den raskest selgende Porsche noen gang, og ikke minst sørge for sorte tall i regnskapene. Bare i fjor fant nesten 80.000 Cayenner veien til nye eiere over hele verden. Med dette bakteppet er det ingen som tviler på at Porsche har gjort en stor jobb for å differensiere Macan tydelig fra Audi Q5, som den deler plattform med. - Utover samme akselavstand er det ikke mye Porsche har latt være urørt, sier Christian Stenbo hos den norske importøren. Bredt anlagt 400 hestekrefter sørger for at 0-100 går unna på 4,8 sekunder – eller 4,6 om du bestiller bilen med Sport Chrono-pakken. Til tross for store mengder krefter og en toppfart på 266 kilometer i timen, leverer den et forbruk på under 0,9 liter per mil og et CO2-utslipp som så vidt tipper 200 grams-grensa. For den som kan klare seg med å bruke 5,4 (5,2 med Sport Chrono) sekunder til 100, kan en Macan S være et bra alternativ. Viktigst for Norge blir nok likevel Macan S Diesel som altså kommer i to versjoner – med 258 og 211 hestekrefter. Fortsatt er det hyggelige tall, så langt har vi ikke fått tallene for 211-hesteren. Men om det er som vanlig kommer ikke tallene til å ligge langt unna de 6,3 (6,1 med Sport Chrono) sekundene som 258-hesteren lover. Tre chassis-varianter Standard kommer Macan med stålfjærer, et alternativ som ifølge Porsche gir en god balanse mellom sportslighet, kjøreglede, komfort og offroad egenskaper. Porsche har jobbet målrettet med å redusere vekten, og de har brukt mye aluminium både i aksler og i hjuloppheng. En uavhengig innfesting av fjærere og demper på bakakselen, har gjort denne delen av hjulopphenget mer kompakt, noe som bidrar positivt til bagasjeplassen. Den andre varianten for chassis er en kombinasjon av stålfjærene og PASM-systemet som kommer som standard på Turbo-versjonen. Dette gir deg mulighet til å velge mellom «Comfort», «Sport» og «Sport Plus». For den som ønsker enda flere valgmuligheter, kommer Macan som den eneste i dette segmentet, med luftfjæring. Det gir også mulighet til høydejustering, i tillegg til å skreddersy fjæringsoppsettet for komfort eller sportslighet. Sammenlignet med en Macan utstyrt med stålfjærer, er bilen med luftfjæring 15 millimeter lavere, mens den på sitt høyeste kan løftes 40 millimeter, og dermed få en bakkeklaring på hele 230 millimeter. Premium Bilene skal selges via forhandlere i Arendal, Bergen, Oslo, Son, Stavanger, Tromsø og Trondheim. - Jeg tror det vil være mulig å selge så mye som 6-700 biler, men det forutsetter at vi får det antallet vi trenger, sier Stenbo. Han forteller at til tross for at den nye produksjonslinja på fabrikken i Leipzig skal være kapabel til å produsere 50.000 biler i året, ser det allerede ut til å være en underproduksjon i forhold til etterspørselen. Mye tyder også på at Porsche har tenkt å gjøre Macan til en virkelig folkebil, og at det også lurer en firesylindret utgave i kulissene, selv om den trolig ikke vil dukke opp før man har utnyttet den enorme interessen som allerede er for bilen.
|