Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tett i toppen Idet kun desember gjenstår skiller det 646 biler mellom de to største personbilmerkene i Norge. Inkluderer vi varebilene er det rått parti. |
||||||||||||||||
Den ferske registreringsstatistikken fra OFV viser at det hittil i år er registrert 130.756 nye personbiler, en økning på 1,7 prosent mot samme periode i fjor. Det har vært jevnt mellom Volkswagen og Toyota i hele år, men i november økte Volkswagen forspranget med 280 biler slik at de ser ut til å nå høyest på statistikken også i år. Det har også vært tett kamp om tredjeplassen, her er det Ford og Volvo som har knivet. Men svenskene slo til med et solid antall biler i november slik at den nederste pallplassen nå synes sikret. Av de fire merkene på topp er det kun Toyota som har hatt fremgang sammenlignet med fjoråret. De har en oppgang på 5,5 % mens erkerival Volkswagen er ned 7,7 % - ikke rart konkurransen har tetnet til mellom de to. Et merke som virkelig har fremgang i 2013 er Nissan. De kan oppvise en økning på 21,2 % og har klatret fra 8. plass på statistikken i fjor til 5. plass hittil i år. Suksessen skyldes primært Leaf som omfavnes av det norske folk, samt at Qashqai har suksess i sitt segment. Audi leder premium-kampen foran BMW, disse er totalt nummer seks og syv på statistikken. Deretter følger Skoda, Mazda og Mercedes. Også Mazda har hatt en eventyrlig økning i år, primært takket være CX-5 som er Norges suverent mest solgt SUV. Den har hjulpet Mazda til å klatre fra 17. plass i fjor til 9. plass hittil i år. Den suverene raketten på årets statistikk er uten sammenligning Tesla. Fra 32 biler i fjor har de levert 1433 hittil i år – noe som holder til en 20. plass på statistikken foran veletablerte merker som Mini, Renault og Fiat. Vi innledet med å snakke om varebiler. Her er det ett merke som regjerer og leverer mer enn hver tredje norske varebil, nemlig Volkswagen. I denne kategorien finner vi Toyota på en beskjeden sjetteplass, noe de håper skal bedre seg med nye ProAce. Blant varebilene er Caddy like dominerende som Golf er blant personbilene, så om vi ser på de mest solgte modellene innen begge disse kategorier er Golf suveren vinner, men Auris tar andreplassen knepent foran Caddy. Elbilen Leaf er Norges fjerde mest solgte bilmodell.
|