img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Perfeksjon
NETTKJØRT: Mer er ikke alltid bedre, selv ikke i premium-segmentet. Audi har funnet balansen når Q3 har fått sin drømmekombinasjon.

Firehjulsdrift, diesel og automat – det lukter Norge av den kombinasjonen. Særlig når motoren nå er tunet til 140 hester i kombinasjon med firehjulsdrift fra Haldex og klassens beste toclutchkasse.

For Audi er det viktig å være i denne klassen, både BMW og Mercedes har strødd firehjulsdrift utover sine mindre motorsterke varianter, selvsagt ekstra viktig med norske avgifter.

Rundt 60.000 kroner sparer du sammenlignet med 177-hestersutgaven som tidligere var innstegsmodellen i denne kombinasjonen.

Bedre og bedre dag for dag
Jeg innrømmer det, jeg har hatt litt problemer med å venne meg til Q3-designen, men det begynner å gå seg til. Den utvendige S-line-pakken hjelper også godt til for å skarpe opp litt av uttrykket.

Den består blant annet av mer sportslige støtfangere, bredere kanalskjørt og S line-grill.

På plass bak rattet er det som vanlig lett å kjenne seg igjen. Selv på de mindre modellene er det vanskelig ikke å la seg fascinere av nivået på interiørkvaliteten, som er tilstedeværende uten at det på noen måte virker overdådig.

Samtidig tar det noen dager før Q3 virkelig vokser på deg, og fremstår som en svært komplett liten kompakt-SUV.

Fin kombinasjon
Lettkjørt er ofte et litt belastet uttrykk for den som er glad i biler, men når det kommer til Q3 må det legges lenger over i haugen som kan karakteriseres som hedersbetegnelse.

Drivlinjen, sammen med en presis styring, sørger for at du hele tiden føler at du har svært god kontroll på hvor alle ender og hjørner befinner seg.

Dermed fungerer Q3 godt som bybil, samtidig som lavt støynivå og god komfort sørger for at du gjerne tar den med deg som følgesvenn også på betydelig lengere turer.

S tronic girkassen har syv trinn og oppleves som bortimot sømløs under vanlige forhold, samtidig som den også kan tynes mer om du bestemmer deg for å leke litt.

Det er nemlig fullt mulig å kjøre Q3 mer sportslig. Riktignok byr ikke toliteren med 140 hester akkurat på monsterkrefter, men for de fleste som ikke ønsker å tilbringe juleferien innenfor murene, står det godt til denne bilen. 320 Newtonmeter allerede ved 1750 omdreininger hjelper også godt til.

Best foran
Det er viktig å huske at 3-tallet i modellbetegnelsen også plasserer Q3 i kompaktsegmentet. Det er altså en SUV som tilsvarer Golf-klassen rent størrelsesmessig.

Det betyr at om bakseteplass er svært viktig – eller du liker å leke lastemester – kan plassen bli en liten utfordring.

Det skal imidlertid sies – 460 liter bagasjerom er ikke dårlig for en bil i denne klassen, og barn sitter godt i baksetet så snart de er ute av de bakovervendte setene.

Foran sitter du helt strålende. Den litt oppreiste sittestillingen passer godt for mange, og høyden gjør det til en bil som er behagelig å sette seg inn og ut av.

Det er neppe noen brannfakkel å anta at Q3 appellerer til mange av de som kommer fra A4 og A6, men som kan tenke seg å sitte litt høyere.

Rundt en halv million
Q3 i denne konfigurasjonen har en startpris på 451.000 kroner, og uten å ha gått bananas i ekstrautstyrskatalogen, ender testbilen på 559.480 kroner.

Det oppleves kanskje ikke som mye bil for pengene, men med høy premium-følelse, god komfort og en strålende drivlinje oppleves det som en bra pris for en SUV i denne klassen.

FAKTA Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic

Motor:

4-syl. diesel, 1968 ccm

Effekt:

103 kW (140 hk) v/4200 o/min.
320 Nm v/1750 o/min.

Mål:

438 x 183 x 159 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260 cm

Egenvekt u/fører:

1570 kg

Bagasjevolum:

460-1365 liter

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

198 km/t

Snittforbruk:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

152 g/km

Pris som testet:

kr 559.480

Konkurrenter: BMW X1, Range Rover Evoque og kommende Mercedes-Benz GLA,.  


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer