Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
SIRKUS: For om ikke lenge arrangeres Dakar Rally på det søramerikanske kontinentet for sjette gang. Og dermed fosser det på med spreke pressemeldinger også. Konkurransen kommer denne gang til å gå gjennom tre land (Argentina, Bolivia og Chile), og arrangøren lover at rallyet blir et av de lengste og mest utfordrende de senere årene. Rallyet starter 5. januar i Rosario i Argentina, og ender opp 18. januar i Valparaiso i Chile. Deltakerlisten i lastebildivisjonen viser som vanlig et interessant felt av biler, riktignok uten svenske deltagere: Kamaz, Iveco, Tatra, Ginaf, Hino, MAN, MAZ, Renault, DAF og Mercedes I dag er det Iveco og FPT Industrial som kan fortelle at de for fjerde gang sponser Iveco De Rooy Petronas Team fra Nederland med kjøretøy og motorer. Teamet består av Gerhard de Rooy, nederlandsk fører, teamleder og vinner av Dakar Rally 2012, igjen om bord i Iveco Powerstar. Videre den nederlandske føreren Hans Stacey med Iveco Trakker Evolution 3. Så kommer spanske Pep Vila og franske Jo Adua, som har deltatt i Dakar Rally åtte ganger, med Trakker Evolution 2. Iveco Trakker er i utgangspunktet en anleggsbil med Cursor-motorer fra FPT Industrial. Robustheten er den viktigste egenskapen til kjøretøyene. Kjøretøyene som deltar i Dakar Rally 2014 er utstyrt med sekssylindrede FPT Industrial 13-motorer. De har et volum på 13 liter og kan levere opptil 900 hk og et maksimalt dreiemoment på 3.800 Nm ved 1.100 o/min. Som alltid gir Dakar Rally Iveco og FPT Industrial en viktig mulighet til å teste ytelse og holdbarhet på kjøretøy og motorer under spesielle og ekstremt vanskelige forhold. En nyhet i rallyet i 2014 er en større variasjon i ruter for personbiler, lastebiler, motorsykler og andre kjøretøy. Dette er gjort for å øke sikkerheten for både førere og tilskuere. Rundt 60 prosent av ruten er felles for alle kjøretøy. Og ja: Ullevålseter står på deltakerlisten for motorsykler.
|