Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Konkurrent-protest mot forsvarsbilene GRØNNE LASTEBILER: Man taper ikke gjerne en kontrakt om 15-20 milliarder kroner uten å yte motstand. Det kan det bli ekstra krøll av. |
||||||||||||||||
ANBUD: Nylig ble det klart at den store innkjøpsordren på rundt 2000 lastebiler med tilbehør gikk til tyske av Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) som hovedleverandør, med MAN som underleverandør. I svenske media er avtalen av en antatt verdi på rundt 20 milliarder svenske kroner. Les artikkelen: 10-årets lastebilavtale avgjort Men ikke før var avtalen klar, så ropte tapende part Scania ULV! Det skapte nødvendigvis stor oppstandelse i Sverige. Det er lett merkverdig, for her i Norge har gigantavtalen knapt kostet et gram trykksverte verken før eller etter. Hvoretter Scania like brått la seg flat igjen og antydet at det var visst ingen ulv allikevel. Men nå er det andre som mener ulven virkelig finnes. Og at den heter VW. Allerede to dager før avgjørelsen ble kjent hadde Svenska Dagbladet en kronikk som i prinsippet dreide seg om urent trav i aksjeselskaper. Den tok spesielt for seg hvordan Volkswagen, hovedaksjonær i Scania, hadde tråkket vedtatte etikette-regler ned i søla. En snau uke etter avgjørelsen slo altså Scania til, med en klage til Förvaltningsrätten i Stockholm. Scanias folk var forsiktige i sine uttalelser, men de hadde bedt om å få tilgang til deler av avgjørelsesprosessen. «Prosessen har ikke vært transparent», er et av uttrykkene som ble brukt. Oversatt kan det godt betyr at det har forekommet et ganske urent trav underveis. Åpenbart var det også et tema at svenske – og ikke bare norske – innkjøpsregler skulle gjelde. Men så, i slutten av forrige uke, trekker plutselig Scania alle innvendinger like brått. Og med den fårete forklaringen at de nå forstår at de ikke har tilbudt det det var spørsmål etter. «Där framgår att det efterfrågas ett mer taktiskt och militariserat fordon - vi har offererat ett mer civilt fordon. Vi har inte offererat det som efterfrågas. Då vill vi inte fortsätta överklaga». Det sier, kommunikasjonsdirektør Erik Lungberg i Scania til SvD Näringsliv. Det er likevel lite trolig at vil legge saken død. Styreformann i Scania er Martin Winterkorn – toppssjef for hele VW-Gruppen. Han har svært kort vei til den store eier og strateg Ferdinan Piëch (som forresten også var styreformann i Sverige for ikke så lenge siden). Men samtidig er det VW-Gruppen som bestyrer MAN, og all denne makten er konsentrert hos Leif Östling. Östling ble sjef for Volkswagens kommersielle biler for litt over ett år siden, med store forventninger om store synergigevinster. Som fremdeles ikke er særlig åpenbare. I VW-systemet er ikke tålmodigheten stor, og det er svært sannsynlig at presset øker på Östling. Dermed spekuleres det i Sverige om at det er han som har befalt Scania å gjøre denne kuvendingen, samtidig som han sikrer det som kan beskrives som ro rundt denne store 2000-bilskontrakten – men som i realiteten dreier seg om et stort antall arbeidsplasser. Arbeidsplasser som Sverige har god bruk for, men som sikkert passer bedre hjemme i Tyskland. Og dermed er vi kommet frem til foreløpig siste kapittel. Mandag startet det svenske Konkurransetilsynet en formell undersøkelse der hele komplekset skal granskes. Dermed er det er ting som tyder på at ropet om ULV ikke var basert på bare fantasier allikevel. Her kan du følge hele sagaen slik den har utfoldet seg på hjemmesiden til SvD Näringsliv.
|