img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Årets Bilbok!
De fleste av dere har kanskje lest i siste BIL om det vi kaller «Norges beste bilbok ever». De av dere som ikke har gjort det kan få en liten repetisjon her:

Nå skal det riktignok tilføyes at jeg startet med å være litt sur:

Jeg er nemlig rykende uenig i bokens egentlige premiss. Ekteparet Stephanie Dumont og Karl Eirik Haug har i sin «Norske Bilfavoritter» nemlig tatt utgangspunkt i at i annerledeslandet Norge er vi flinkere enn noen andre til å velge alternative biltyper.

«Her er uvanlige biler vanlige». Og «hvorfor ble Bobla mer populær enn Ford Anglia da bilsalget ble frigitt» spør forfatterne. 

Sannsynligvis av samme grunn som at Bobla ble mer populær enn Anglia i resten av verden også.

Og så har jeg en innvending til: Det brukes, syns jeg, altfor mye historisk registreringsstatistikk her. For det første er jeg ikke interessert i hvor mange Renault Dauphiner som ble solgt her, ned til – har man følelsen av – fire desimaler. 

For det andre brukes statistikken galt: «Wartburgsalget døde raskt ut etter at den norske bilrasjoneringen opphørte (i 1960)» står det.

Ikke akkurat, nei. Wartburgs toppår i Norge var i 1963 – flere år etter frigivelsen. 

For eksempel. Eller: vi får vite at Porsche plutselig solgte 26 biler i 1986 og at det var underlig.

Ikke veldig.

Årsaken var ganske enkelt at vi ikke hadde hatt Porsche-importør på noen år, og nå slo Bertel O. Steen til. Porsche-interessen dabbet forresten fort av igjen!  

Saken er ganske enkelt den at jeg føler meg snytt når en del av plassen er brukt opp på slikt, når den i stedet kunne vært benyttet til å dele enda flere perlende formuleringer med leserne.  

Haug er en mester i underlige, men treffende, assosiasjoner. Audi og piercing – for eksempel. Fire ringer i nesa. Hvorfor kom jeg aldri på den?

Eller når han forteller oss om den perioden vi fremdeles var bilturister i eget land, at vi kjørte langt og skrev kort. Noen som husker kort fremdeles? Postkort. 

Og selvfølgelig har han helt rett når han påstår at Norge har verdens beste veier. Her får vi glad utfordring overalt, hull, svinger, bakker og ikke sterile rett-frem transportetapper.

Selv om forfatterne fremdeles befinner seg på sydsiden av 50-tallet, er de allikevel gamle nok (eller er flinke nok til å huske gamle historier) til at de tar oss langt tilbake. Uten at det blir kvalmt nostalgisk.

Flankert av et nydelig Johan Brun-foto av en Saab 93 parkert i en sølepytt på en grusvei ved gården Øvre Hjelmungen ved Halden, den veien som senere ble hetende E6, leser vi som innledning til et kapittel at «Inntil 1981 gikk verdens mest småkoselige hovedåre fra Svinesund og videre gjennom gårdstunet til Øvre Hjelmungen. 267 mil gjensto til Kirkenes».

Den type poesi sluker man ikke. Dette nyter man i små porsjoner.

Derfor er det også en bok for svært mange andre enn bilelskere. Man behøver overhodet ikke være interessert i biler for å glede seg over bokens to sider om Peugeot. Det dreier seg nemlig nesten utelukkende om uttalen av navnet, innblandet et lite intermesso med PÅMM FRI!

Uttrykk som «kjøremaskin» eller «brede lisser» er overhodet ikke brukt her – ikke en eneste motorjournalist-floskel-fallgruve har forfatterne falt i.

Det må være mer enn 50 prosent bilder her. Noen fabrikkbilder, noen tatt spesielt til dette verket, noen hentet fra dype arkiv og noen fra folks egne fotoalbum. 

Og så er det utrolig mye bra «hjemme hos» her. Kaffedrikking på tunet til lederen for Toyota Crown-klubben blir vi med på, vi er med familien Sputnik på piknik ved Drangedal, vi får Honda-Hanne Skotvedt i en Åse Kleveland utgave (vi får en Åse Kleveland i en Åse Kleveland-utgave også).

Vi får Kåre Willoch foran en av de piercede bilene ved Slottet da han var blitt statsminister i 1981 – som, på forfatternes spørsmål om favorittbiler, svarer: «Jeg kan ikke huske at jeg har engasjert meg i det hele tatt i spørsmål om hvilket bilmerke ansvarlige for transport av min person skulle velge, bortsett fra sikker transport av utsatte gjester. Mine egne bilkjøp er blitt avgjort dels av økonomiske betraktninger, dels av krav til komfort og driftssikkerhet samt vaner og verksteds beliggenhet».

Gro gjør det litt enklere, hun forteller om sine to Bobler før de gikk over til en Volvo stasjonsvogn.

Når jeg blar gjennom en gang til ser det plutselig ut som om det er flere ansikter enn biler i denne boken. Så der følger den opp det eminente arbeidet Haug gjør på den siste redaksjonelle siden i d2 hver uke i serien «Mitt Kjøretøy». 

Riktignok kan det virke som om noen av intervjuobjektene er valgt mer på basis av trynefaktoren enn at de dukker opp med noe minneverdig (et av våre Audi-sponsede alpin-ess «får gåsehud av den italienske supersportsbilen Pagani som har utvendige klaffer som justeres med fartsøkningen…».)

Klaffer?

Mens andre, som Lars Mytting (som har skrevet bl.a. «Hel Ved») og Anne B. Ragde (som i en ikke alt for fjern fortid skrev fantastiske annonsetekster for Jeep) avleverer en prosa som blir til ren fløyel når vi får ta del i dialogen via bokens sider.

Som sagt. Dersom de to ansvarlige hadde droppet alle de påstandene og all den detaljrike statistikken jeg ikke er så glad i, og i stedet fylt den plassen på samme måte som de har fylt resten av denne boken, med det herlige utgangspunktet at «her skal vi snakke om vennene våre», hadde jeg ikke hatt en eneste innvending.

Men ikke misforstå, jeg føler meg overhodet ikke snytt. Jeg er glad så lenge det dukker opp noe av virkelig verdi i det bitte lille hjørnet av verden – mentalt og geografisk – der jeg befinner meg. Plutselig er dette området blitt både mye større og mye rikere.

 

Norske bilfavoritter

Stéphanie Dumont og Karl Eirik Haug

Veil. Pris kr 399,-

Antall sider: 192

Cappelen DAMM

Oslo 2013

ISBN:9788202418663


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer