img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Femti utrolige Toyota-år
De fleste ser på Toyota som et ungt merke. Kanskje er femti år ungt nå, det er i hvert fall så lenge merket har eksistert i Norge. En ny bok forteller om historien og sporene den har satt.

Toyota var ikke den første japanske bilen i Norge, den har heller ikke alltid vært den største blant japanerne. Og dessuten hadde den en forholdsvis lavstatus inngang til markedet. Den første importøren var nemlig han som hadde bygget opp Skoda.

Den gang hang det fremdeles igjen at Skoda var bilen for folk uten kjøpetillatelse, en østsonebil som Gerhardsen eller Bratteli eller en eller annen Arbeiderparti-statsråd hadde fått byttet til oss mot råtten sild.

De fem første Toyota prøvebilene, levert til Norge via importøren i Danmark, kom hit høsten 1963, og den første kunden fikk sin råflotte Crown litt før årsskiftet.

Det året ble det registrert 4 Toyotaer og 1500 Skodaer. I 1970 ble Toyota den største av de to, på vei mot et firesifret personbiltall, mens Skoda var på vei ned fra tusentallet.

Og derfra er Toyota blitt et bilmerke de fleste nok tenker på først når de hører «japansk bil», og et merke som jevnlig ligger i toppsjiktet og slåss om førsteplassen.

Det er klart det er mye morsom historie her, om de første kundene, om alle de tidlige forhandlerne og, ikke minst, om alle de som har jobbet der.

Noen av dem kom fra andre bilmerker, noen gikk til konkurrenter.

Et herlig innslag er det om Roy Johansen, som hadde en høy stilling hos Toyota-importøren, men som forsvant for å bli direktør for Datsun/Nissan-importøren. Da sa Per Dahl, en av de som eide Toyota-importøren at «her er det fire sønner og arvinger som er klar til å ta over i fremtiden. Du har større sjanse for bedre karriere hos konkurrenten, og jeg vil heller ha deg som konkurrent enn en jeg ikke kjenner. En som ikke kan sitt fag».

Det er selvfølgelig mye spennende bransjehistorie her også. Om Dahl-familien, importøren het jo opprinnelige F.E. Dahl & Co. AS, om Per Baumann som måtte vente ganske lenge før han ble virkelig sjef – faktisk helt til 1982 da selskapet flyttet til Drammen, om hvordan han slapp japanerne inn på eiersiden, før det hele ble fabrikkeid.

Selvfølgelig får vi også høre om Prius og de store tilbakekallingene (gasspedalen som hengte seg opp … eller gjorde den egentlig det?), og om Norgesrekord i Firmafest – 1987 og 3000 mennesker på ett gulv som da fikk beskjed om at Toyota var blitt nummer 1 i Norge for første gang.

Men det er en vi ikke hører noe om, selv om han følger oss gjennom hele boken. Per Arne Skramstad var PR-sjef hos importøren fra 1986 og frem til 2009. Han kom fra dagsavis, og det merkes heldigvis i dag.

Det er nemlig han som har skrevet denne boken, og den proffe holdningen han hadde til informasjonsarbeid og den gamle dagsavispennen gjennomsyrer alle de 220 sidene. Du kan velge om du vil lese den fra perm til perm, eller om du bare vil bla i den, fra rammesak til rammesak. 

Informert og underholdt blir du uansett. Her blir du ikke overkjørt av statistikker og salgskurver, og selv om boken heter «Bil-eventyret» er det det saklige og nøkterne som preger det hele.

Vi behøver ikke bli fortalt at alle i miljøet syntes Toyota var (og er) topp – det kommer helt tydelig frem allikevel, uten at han behøver å skrike det.

Det er heldigvis blitt noen firmahistorier fra norsk bilbransje de siste årene. Dette er en av dem jeg ikke kommer til å gjemme bort i bokhylle. Du behøver ikke være Toyota-fan for å synes at dette er en god bok om bil, bilfolk og bilhistorie.

Boken har et ISBN-nummer (978-82-303-2505-6), men du får den nok ikke gjennom din vanlige bokhandel. Derimot kan den skaffes via Toyota-forhandlere (skulle ikke forundre meg om den faktisk er utstyrt med et delenummer), og det blir sagt at prisen skal være under 200 kroner.

 

Per Arne Skramstad

Bil-eventyret. Toyota 50 år i Norge.

220 sider.

Utgitt av Toyota Norge AS høsten 2013.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer