img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
6 bilder i galleri
Nye tider på Le Mans
Regelverket er endret for Le Mans. Det betyr annerledes biler med annerledes lyd. Audi har vist oss glimt av deres utfordrer.

Andre mål, annen aerodynamikk og helt nye motorregler. Pluss muligheten for å se helt nye biler (og retur av tidligere tiders Le Mans helter) vil gjøre neste års Le Mans til et helt nytt skuespill.

Ikke for det, Le Mans har alltid vært en av de motorsport-arrangementene som gir full valuta – og vel så det. Tivoli-stemningen starter en uke før, og du behøver nesten ikke ha sett en eneste forbikjøring for å ha hatt en fantastisk opplevelse der.

Men de som er interessert i racing får også sitt så det holder. Le Mans er jo enestående på den måten at det er masse små-race inne i det store racet. Alle deltakerne har sin agenda, og alle tilskuerne som vil, har sine helter. Og det behøver slett ikke være de som vinner totalt.

Som kanskje blir Audi i 2014 også, men denne gangen er det mindre sikkert enn før. For det er ganske mange som er enige om at årets – og de foregående års – regler ga dieselbiler fordeler, med blant annet størrelsen på restriktoren som begrenset innsugningsluften. Arrangørklubben, ACO, måtte jo finne på noe for å skape like forhold for forskjellige drivlinjesystemer – ikke alle er sikre på at de reglene vi nå forlater skapte veldig stor likhet.

De nye reglene skal i mye større grad sørge for at det er energien i drivstoffet som utnyttes best mulig. Man måler drivstofforbruket via en plombert gjennomstrømmingsmåler.

Det kan beskrives som at arrangørene deler ut en gitt porsjon drivstoff til hver deltaker og sier «dette er det du får, bruk det akkurat som du vil». I praksis betyr det at Audi, for eksempel, må klare seg med 30 prosent mindre drivstoff enn de brukte i år.

Men i praksis betyr det også at for eksempel Porsche kommer tilbake med en meget avansert hybrid konstruksjon.

Dessuten har man endret begrensingene på volumet. Nå er maks motorstørrelse 5,0 liter (opp fra 3,7) samtidig som det presiseres at du må gjerne komme med din Formel 1-motor, hvis du tror den kan holde i 24 timer.

Dette er åpenbart så fristende (for eksempel kan man jo her omgå Formel 1-bestemmelsene om begrensning på teknologiutvikling i løpet av sesongen) at ryktene allerede går om at Ferrari vil komme tilbake (med Valentino Rossi som en av førerne).

Det er ikke sikkert at ekstrem effektivitet betyr at det kommer til å gå så mye treigere. Audi har for eksempel innført enda et sett energi-tilbake-hentere på 2014-modellen, i tillegg til det regenerative KERS-anlegget de har kjørt til nå.

Nå skal nemlig også overskuddsvarmen, når turboene er på full blås, hentes tilbake og lagres som elektrisk energi. Den skal enten brukes til å holde turtallet opp på turboene, når man venter full gass snart igjen – slik at turbolag’en minsker, eller vil bli matet ut til el-motorene i forhjulene via det vanlige KERS-systemet.

Den nye modellen drives for øvrig av en V6 diesel som driver bakhjulene, akkurat som før.

10 cm smalere karosseri og smalere hjul bør gi lavere luftmotstand, men til gjengjeld blir den 2 cm høyere og cockpiten blir rommeligere. Det skaper i hvert fall nye former, som vi ser av bildene. Hva vi derimot ikke får lov til å se ennå, Audi har ikke sluppet bilder fra den vinkelen, er hvordan de har løst forbudet mot blåst diffusor.

Dette er det smarte RedBull tricket der de leder eksosgassen over diffusoren, hvilket i realiteten sikrer enda høyere marktrykk der bak – men som krever at man bruker motoren på en helt spesiell måte. Sebastian Vettel er selvfølgelig mesteren der.

Men dette hjelpemidlet forsvinner både på Formel 1 og på LMP1 bilene neste år. Det skal bli virkelig spennende å se hva den detaljen betyr.

Audi legger veldig stor vekt på at den nye bilen skal bruke laserlys. En ting er at den vil se enda mer “Batmobil” ut. Matt svart med røde øyne.

Men jeg klarer ikke helt å følge Audis argumenter som banebrytende. Ved Le Mans-tider i juni har BMWs i8 vært på markedet og på gata noen måneder allerede. Den har laserlys, den også. Enda banebrytendere kanskje?

Det er også litt morsomt å notere at dette er det tredje nye chassiset som offisielt heter Audi R18 e-tron quattro. Om det ikke er på tide å begynne å telle oppover igjen? Vi har jo tross alt startet med R8 i 1999 og gått gjennom mange tall på vei opp til R18.

Men så viser det seg at Renault har mønsterbeskyttet R og tosifret bak, og har jo allerede både R20 og R30 i repertoaret sitt. Så uansett hva som skjer ser det ut som om Audi er stuck på 18-tallet.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer