Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nå er det ikke noe nytt at bilprodusentene viser seg frem på elektronikkmesser – for Audi er dette fjerde gang de er på CES i Las Vegas. Sport Quattro Laserlight Concept Car heter utstillingsobjektet som skal vise fremtidsteknologi - ikke minst laserlys. De kraftige laserdiodene er vesentlig mindre enn LED’ene, bare noen mikron i diameter. Men effekten er det lite å utsette på, de er kan lyse opp en veistrekning på nesten 500 meter. Rekkevidden er dobbelt så lang og effekten tre ganger så høy som fra fjernlys med LED-teknologi. Teknologien skal debutere i Audi R18 e-tron quattro, racerbilen som skal konkurrere på Le Mans og i WEC-serien. Enkelte drar nok kjensel på den røde konseptbilen som vi første gang møtte i Frankfurt i fjor høst – den gang i knallgul finish. Den har en ladbar hybrid drivlinje med en samlet effekt på 700 hestekrefter og et dreiemoment på 800 Newtonmeter. Kreftene fordeles til alle fire hjørner via en åttetrinns tiptronic girkasse. Bensinmotoren er den samme som i RS6 og RS7, en 4,0-liters twinturbo V8 med 560 hk og 700 Nm. Elmotoren yter 110 kW og 400 Nm. Basert på den europeiske kjøresyklusen har den et oppgitt snittforbruk på 0,25 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 59 gram per kilometer. Rekkevidden på ren eldrift skal være 50 kilometer. Les flere detaljer om Quattro-konseptet som ble vist i Frankfurt. Det meste er identisk for laserlys-konseptet.
|