Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Peugeot har de senere årene arbeidet målrettet for å lage biler som er mindre franske og mer europeiske for å oppnå en bredere appell. Vi var begeistret for nye 308 under vårt første møte med denne i fjor høst, og nå ser de ut til å ha gjort en tilsvarende god jobb med stasjonsvognen. Selv om bilen har samme betegnelse som forgjengeren, er det snakk om en helt ny bil. Peugeot har besluttet at alle deres vanlige modeller heretter skal ha en betegnelse som slutter på 08. Den er basert på PSA-gruppes nye Efficient Modular Plattform EMP2 som etter hvert skal danne grunnlag for en rekke nye modeller fra Peugeot og Citroën. Den nye konstruksjonen medfører blant annet betydelig vektreduksjon, nye 308 SW er hele 140 kg lettere enn forgjengeren. Lavere vekt har ikke gått på bekostning av størrelsen – nye 308 SW har en lengde på 458 cm og en høyde på 147 cm. Det betyr at den er 8 cm lengre og like mye lavere enn forgjengeren, noe som gir en mer dynamisk design. Sammenlignet med 5-dørsutgaven er stasjonsvognen 33 cm lengre, men bare 2 cm høyere. Bagasjerommet har en kapasitet på hele 610 liter - tilsvarende nivå som de mest romslige i klassen, som Golf og Civic stasjonsvogn. Interiøret er basert på i-Cockpit som gir en ren og oversiktlig førerplass, og blant praktiske egenskaper nevner Peugeot at baksetene kan legges ned med et enkelt grep fra bagasjerommet for å oppnå et helt flatt gulv. Ved lanseringen tilbys et utvalg av moderne Euro 6 bensin- og dieselmotorer. En ny BlueHDi dieselmotor har et CO2-utslipp på bare 85 gram per kilometer – det laveste i segmentet. Nye Peugeot 308 SW har verdenspremiere på Genève-utstillingen i mars. Norsk lansering finner sted på ettersommeren.
|