img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Sterk avslutning på 2013
VAREBIL: Det ble en myk landing på varebilåret 2013, med akkurat passe oppdrift mot slutten. Bortsett fra ett fransk merke, da, som registrerte 50 prosent flere biler enn i en normalmåned. El-Partner ble rene nyttårsraketten!

REGISTRERINGER 2013: Totalt antall registrerte varebiler i 2013 endte på 30.859 enheter. Det er 991 biler, eller 3,1 prosent, under de 31.850 som ble påskiltet i 2012.

Og det er en nedgang, ja, men trenden er betryggende. I følge de fleste kilder og prognoser i bransjen, er rundt 30.000 varebiler i ferd med å bli det nye normalårtallet for Norge.

Ser vi på det mellomlange bildet, hadde markedet en foreløpig topp (etter finanskrisen) på 35.512 biler i 2011. Veksttrenden ble brutt og tallet «stupte» med 10 prosent til 2012.

Nå kan det imidlertid virke som om det siste fallet allerede er i ferd med å flate helt ut. 2013 bedret seg til bare minus 3 prosent i 2013 – og årsavslutningen bød på et luftig lite hopp.

Underliggende svakheter
Nå må vi ta desembertallene 2013, med en framgang på 23 prosent, med en solid dose erfaringssalt. November og desember 2012 før var nemlig preget av katastrofale tall på minus 30 prosent i snitt.

Bakgrunnen den gang var ikke svikt i markedet, men svikt i myndighetenes datasystemer og mulighetene for å registrere alle bilene som var solgt. Disse bilene havnet derfor på statistikken tidlig i 2013.

2013-totalen er altså preget av både et delvis kunstig oppblåste volum i starten av året og avsluttende månedsendringer som ikke reelt er fullt så pene som prosentendringen tilsier. I tillegg kommer salderingsposten varebil klasse 1, likbiler og campingbiler under 3,5 tonn.

Fjerner vi disse bilene fra statistikken, er resultatet for «ekte» varebiler, altså klasse 2, en tilbakegang på 4,5 prosent fra 2012 til 2013.

Merket som går på skinner
Bryter vi tallene ned på merkenivå, er det bare å fastslå at VW Nytte nok en gang forsterker sin posisjon i en helt annen liga enn de øvrige aktørene i Norge:

* Øker markedsandelen i et synkende marked
* Overgår langt egne ambisjoner på 33,0 %

Det overlegne volumet av varebiler fra VW Nytte over flere år betyr kanskje aller mest for ettermarkedet. Kundegrunnlaget er nå så solid etablert høyt over konkurrentene at man kan tillate seg å både satse og jobbe på et helt annet nivå

Med utgangspunkt i at ingen av konkurrentene heller i fjor utfordret 10-prosenten i markedsandeler, kan vi gjenta konklusjonen fra i året før: I 2014 er antagelig den største utfordringen for VW å ikke bli blasert.

Thriller om sølvet
Peugeot kan imidlertid begynne å gjøre hevd på 2. plassen. Men i 2013 måtte det en ekte Northug-spurt til for å lande det. Det drøyde helt til julekvelden før sølvet var sikret med 9,6 prosent markedsandel.

Peugeot registrerte i desember 50 prosent flere biler enn i en normalmåned, og det er grunn til å tro at den franske varebilorganisasjonen hos Bertel O. Steen inntok nyttårschampagnen med svetten perlende i pannen. Peugeot registrerte faktisk 200 biler bare i romjulen og med 20 registreringer selveste nyttårsaften, begge deler klart flest av alle merker (VW inkludert).

Sluttsummen for Peugeot ble forøvrig bemerkelsesverdig lik tallene fra året før: Storselgeren Partner endte på nøyaktig samme tall begge årene, 2304 biler. At merket måtte se en tilbakegang på 1,1 prosent skyldes i all hovedsak svakere salg av flerbruksbilen 5008 på grønne skilter.

OG ENDELIG EL-VAREBIL! De to siste ukene i desember 2013 registrerte Peugeot 168 av totalt 171 elektriske Partnere. Av totalt 340 registrerte elektriske varebiler i Norge i 2013 ga det en markedsandel på ganske nøyaktig 50 prosent. De fleste elektriske Partnerene er etter det vi kjenner til levert til Posten. Peugeot har for 2014 (igjen) ambisjon om å levere 1000 elektriske biler.

Mercedes-Benz med friskt mot
Det var norske konsernsøster Mercedes som ga Peugeot kamp til mållinjen. Mercedes økte over 30 prosent fra 2012 til 2013, og fra 6,7 til 9,1 prosent markedsandel. Nå må det raskt tilføyes at årsaken var en ekstra modell å selge i det aller viktigste segmentet – de små varebilene. Lille Citan solgte 770 biler, som faktisk er flere enheter enn forskjellene mellom 2012 og 2013 for Mercedes.
På fjerdeplass finner vi Ford, som med 8,9 prosent andel er i den pussige situasjonen at de øker markedsandel, men taper i rangeringen fra fjorårets tredjeplass. Det gode resultatet skyldes at merket har klart å tøye utgående Transit Connect til siste slutt, og samtidig har fått flott drahjelp Transit Custom.

På femteplass har Citroen kjempet durabelig i hele 2013 med bestselgeren Berlingo. Men med kun en reell volummodell er det ikke nok til å kjempe om totalplasseringer for franskmennene. Heller skal de nok kikke bak seg for å se med hvilken fart Toyota kommer inn i 2014.

I 2013 skilte det nemlig kun 15 biler ned til Toyota – og med avrundinger står begge merkene med 7,7 prosent markedsandel. Og selv om Toyota måtte se en mye svakere start på Proace-salget i 2013 enn de selv hadde ambisjoner om, bare halvparten faktisk, er det liten grunn til å tro at de senker målet for i år.

Og så er det resten
Blant resten av varebilmerkene ser det ganske mørkt ut. Ingen av dem klatrer over tre prosent. Opel er merket som taper minst, og tar dermed tilbake 7. plass på tabellen, mens Fiat tar et skritt tilbake.

Det foregår dermed for tiden en klar polarisering blant varebilmerkene. De seks store blir større – og med et par små unntak taper resten andeler i størrelsesorden 10 til 30 prosent alle sammen. Unntakene er Isuzu som holder stand, men ligger langt bak importørens salgsmål. Samt Iveco, som har fått en viss dreis på sin store kassebil Daily.

Kort om segmentene
Store kassebiler. Det såkalte Sprinter-segmentet har måttet tåle en liten tilbakegang i 2013. Det er en ganske naturlig metning, etter forholdsvis stor vekst de siste årene som kan sees i lys av kraftig satsing fra VW på Crafter. Segmentet er ikke stort i volum, men dette er biler med forholdsvis avanserte og krevende – og derfor viktige – kunder. Sprinter holder godt stand, men både Crafter og til dels Iveco Daily øker bra.

Mellomstore kassebiler. Dette er årets vinnersegment blant varebilene, og det signaliserer en midlertidig stopp i den sterke downsizingtrenden som har pågått noen år. VW Transporter har aldri stått sterkere, og har nå beviselig fylt vakuumet bak Hiace. Mercedes Vito gjør det også sterkt, mens nye Ford Transit Custom har fått en flying start.

Små kassebiler. De minste bilene utgjør det største segmentet, og derfor gjør selv en beskjeden tilbakegang på rundt seks prosent ganske mange biler. Det er først og fremst klasseledende VW Caddy og utgående Ford Transit Connect som har tatt den største trøkken på rundt 750 biler hver. Nye Mercedes Citan har tilført omtrent 750 biler. Disse synes å være hentet fra både Caddy, Connect, og tvillingene Opel Combo og Fiat Doblo. De franske tvillingene Partner og Berlingo har derimot gjort det meget skarpt.

Pickup-segmentet økte mest i 2013. Toyota Hilux holdt bra stand mot VW Amarok på grønne skilter. Men inkluderer vi personbilregistrerte utgaver av disse bilene, skiller det kun 12 biler!

Varebil-SUVene med kraftig smell. En rekke modeller har falt «av kartet» med nye regler. Tilbake sitter Toyota Land Cruiser som konge på topp og Mitsubishi Pajero som våpendrager. Discovery, Wrangler, Pathfinder og tildes Soprento hangler fortsatt med som fotsoldater.

Touran-segmentet fortsetter å stupe, og er nå det klart minste varebilsegmentet, med drøyt 11 biler. Touran selv har 77 prosent markedsandel, med over ti ganger flere solgte biler enn nærmeste konkurrent.

 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer