Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tilbake i seksti-årene var verdens bilindustri grepet av en slags panikk. Alle trodde at de amerikanske myndighetene, først og fremst representert ved National Highway Traffic Safety Administration, var i ferd med å regulere vekk alt som var morsomt. Jeg husker møter i noe som het ESV-gruppen, Experimental Safety Vehicles, der amerikanerne for eksempel skrev formler for hvordan slip-vinkler skulle se ut – når man gikk dypere inn i akkurat det ble det åpenbart at en festlig liten overstyring skulle fjernes for all fremtid. Cabriolet-begrensninger Der var det fjernet så mye av allerede ganske mangelfull stivhet i oppbygningen at hjulene inntok ganske frimodige vinkler når du kjørte over en dump eller forsøkte deg på en sving. Men åpne europeiske biler hadde ikke det handicapet. Derimot begynte altså produsentene å tro at det å kjøre åpent i seg selv ville bli et handicap – at myndighetene simpelthen ville forby slik utagering. Porsches alternativ Dermed kom de med sin Targa. Det var jo ganske enkelt en forholdsvis vanlig coupé, men med ekstremt bred C-stolpe – og en panorama-bakrute i stedet for den som fulgte fastbacken. C-stolpen ble et eget designelement på bilen, og var veldig iøynefallende i sin aluminiumfinish i sterk kontrast mot karosserifargen. Så tok man av hele takplaten (var ikke den delt i to forresten?) og la den inn i bagasjerommet foran, sveivet ned ruten, og merket i hvert fall litt til at sommerbrisen rusket deg i håret. Nye tapninger Adskillig mer fastback, riktignok, der et enormt glasstak ble trukket av elmotorer bakover, og derved sørget for stor åpning opp mot himmelen. Den nye Targaen, som vises i Detroit nå, trekker imidlertid trådene tilbake til originalen. Her har vi den brede stolpen bak innbyggerne igjen, og den store, faste bakruta. Se video med kjørebilder (saken fortsetter) Men det vi også har er en ganske komplisert mekanisme som løfter hele bakparten når taket skal fjernes, ved hjelp av en rekke servomotorer, og lagres der bak. Slutteffekten blir, som i 1965, en lukket Porsche 911 med et enormt soltak. Men her skjer det i hvert fall ikke noe med 2+2 setene og det 125 liter store bagasjerommet. Dette er ingen konseptbil forresten. Den er allerede priset for en rekke markeder - både 4 (350 hk) og 4S (400 hk) utgavene. På veien i mai, klar til å inhalere duften av vårblomstene. Men åpen vil jeg ikke kalle den. Halvåpen, kanskje.
Se Porsches teaser-video:
|