Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det er utvilsomt sedanen som er den klassiske WRX, det var jo slik vi så den i rally gjennom en årrekke og slik den så ut da Petter Solberg sikret seg VM-tittelen i 2003. Ikke bare skal den være en sedan, den skal også være blå - helst med gullfelger. Fargen på nykommeren stemmer bra med opphavet, så får vi se om de klarer å tilby noen felger i riktig utførelse etter hvert også. Vi har allerede møtt den vanlige Subaru WRX (legg merke til at Impreza-betegnelsen nå er borte på disse modellene) – den har en toliters turbomotor med 268 hestekrefter. Det syns Subaru blir for spedt for STI-utgaven, så de har hentet frem den klassiske 2,5-liters boxeren og perfeksjonert den for moderne utslippskrav. Resultatet er 305 hestekrefter og et dreiemoment på 393 Newtonmeter. SE: Med denne skal Subaru kjøre 24-timersløp på Nordsløyfa En tettsteget sekstrinns manuell girkasse sender motorkraften til den avanserte DCCD differensialen som i sin tur fordeler kreftene mellom de to akslene. Begrepet «Pure Power in Your Control» ble etablert under utviklingen av den nye WRX-serien. Målet var å nå høyest mulig hastighet, og dermed maksimal kjøregledene, under de til en hver tid rådende forhold. Eller, som man gjerne sier, få bilen til å styre dit man peker. Subarus anerkjente system for firehjulsdrift, Symmetrical AWD, er spisset og fintunet for å dra det maksimale ut av hver minste dråpe motoreffekt og sende kreftene dit de best kan nyttiggjøres. De har brukt høyfast stål og andre eksotiske materialer for å holde vekten på et minimum samtidig som sikkerheten er i høysetet. Det er også brukt myke materialer på utsatte deler i interiøret for å gi best mulig beskyttelse av de ombordværende. Subaru vet at mange kommer til å bruke en WRX STI som basis for en rallybil, så de går selvsagt ikke på akkord når det gjelder sikkerhet. - Vi ser frem til å få nye WRX STI til Norge i løpet av våren. Den europeiske debuten finner sted på Genève-utstillingen i mars, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge. - Prisen er foreløpig ikke klar, men med en 2,5-liters motor på 305 hk, så blir det ingen volum-modell. Men du verden for en morsom bil for de få utvalgte som velger å kjøpe denne ustoppelige STI`en, avslutter Thrane. Da vi sist kjørte en WRX STI på norske skilter hadde den en prislapp på 850.000 kroner. Siden den gang er avgiftssystemet lagt om, samtidig som nykommeren nok har vesentlig lavere utslipp. Så kanskje får vi se en pris på under kr 800.000 denne gangen. Det er ifølge Thrane ikke noe som tyder på at den vanlige WRX-modellen skal selges i Norge, en bil som kunne fått et større salgsvolum grunnet betydelig lavere pris og mindre ekstreme egenskaper.
|