Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det nærmer seg ny XC90 Volvo brukte Detroit for å fyre av andre trinn i tretrinnsraketten som skal ta oss med til den nye store SUVen deres. Men plutselig hørtes det ut som om en XC40 var mer aktuell. |
||||||||||||||||
Volvo lister seg forsiktig frem. Først fikk vi Coupé-konseptet i Frankfurt sist høst. Med åpenbare assosiasjoner tilbake til P1800 skulle den allikevel gi oss spor i retning av den kommende – og sårt trengte – XC90 i ny tapping. Den var kanskje ikke alles favoritt, men nå har også skeptikerne muligheter til å starte på nytt ved å ta en nærmere titt på Detroits Concept XC Coupe. Fremdeles to dører, men nå har den løftet seg og fått en skikkelig profil som hinter om voksen-SUV. Se på detaljene: langt panser, massevis av avstand mellom foraksel og ratt – ikke akkurat cab forward, og et skikkelig, mykt fallende overheng bak som ikke skammer seg over at det rager et stykke ut forbi bakakselen. Nå snakker vi! Her er det mye mer C30 enn P1800, og her er det åpenbart store muligheter for å jobbe frem det siste konseptet før «the real thing» endelig dukker opp. La meg bare legge til at en rekke av detaljene på denne bilen, både utvendige og innvendige dekorasjoner eller funksjonelle innslag, på en måte smaker mye mer av industridesign enn av transport-ditto. Er det kanskje derfor denne konseptbilen igjen gir et ganske overbevisende bilde av Skandinavisk kul? Det gjør jo ikke noe at samarbeidet med ekstremsportklesprodusenten POC har vært en åpenbar suksess heller. Men så står da en stolt Håkan Samuelsson der og snakker om neste generasjon. Bilen som skal bli et resultat av Concept XC Coupé, altså XC90, bygges på den nye SPA-plattformen som er Volvos eget lille mesterverk etter at de ble forlatt av Ford. «Men selv om disse er kjernemodellene i den nærmeste fremtid, er det lett å tenke på alternative modeller. Og øverst på min liste står nok en mindre SUV», sa han. Alle Volvoer som i fremtiden skal navnes med noe som er lavere enn 60, vil bli bygget på det de kaller CMA-plattformen. En arkitektur de nå utvikler sammen med sin nåværende eier, kinesiske Geely. Selvfølgelig vil fremtidige V40 bli basert på denne, men man kan jo lett se for seg Samuelssons ønskedrøm, en XC40 og kanskje til og med tro på at dette blir den første CMA-modellen deres, på plass i 2018. Og da er det kanskje ikke så umulig å stoppe opp ved Detroit-bilen en gang til og se på den som en fremtidig midi-SUV. Med plug-in muligheter, og med Volvos sikkerhetsprofil (Samuelsson: «En Volvo-fører har allerede i dag 50 % lavere mulighet for å bli hardt skadet, sammenlignet med førere av andre biler») burde den være en vinner. Synd å måtte vente til 2018. Synd også, for en stund å glemme bort XC90 som er den som ligger nærmest. Men dersom Volvo skal klare å doble volumet sitt til 800.000 biler innen 2020, slik de har sagt de skal, vil nok en XC40 være meget mer betydningsfull enn en XC90.
|