Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gambling i Monte-Carlo Med alt fra tørr asfalt til norsk vinterføre ble første dag av Rally Monte-Carlo ren gambling med hensyn til dekkvalg. Og den foreløpige resultatlisten er mildt sagt overraskende. |
|||||||||||||||||||
Dagens startet på verst tenkelige vis for unge Thierry Neuville som debuterte i en Hyundai i20. Riktignok kom han godt i gang på SS1, og var sågar 4,5 sekunder foran regjerende verdensmester Sebastien Ogier ved første mellomtid. Men noen svinger senere dro han av veien og måtte bryte for dagen. Teamet var tydelig skuffet over dette, for de hadde gott beskjed om at han skulle ta det rolig for å høste mest mulig erfaring i rallyet. Ingen bra start for mannen som gjorde en strålende innsats for Ford i fjor og kjørte inn til andreplass i VM. Både Neuville og Ogier hadde gamblet på myke slicks på de første etappene, og også franskmannen i Volkswagen fikk problemer da det lå snø på veien etter noen hundre meter. Han dro av veien, men klarte å ta seg gjennom etappen – dog med et relativt stort tidstap. Den som virkelig imponerte i starten av rallyet var den tidligere Formel 1-føreren, polske Robert Kubica i en Ford Fiesta WRC. Han var hele 19 sekunder foran Loeb og 14 sekunder raskere enn sin teamkollega Bryan Bouffier som knep andreplass på SS1. Mads Østberg i sin nye Citroën DS3 WRC var raskeste nordmann på etappen. Han tok en femteplass, 23,7 sekunder bak Kubica. Andreas Mikkelsen tok det piano og ga fra seg et minutt og 8 sekunder til teten. På andre etappe var igjen Kubica raskest, nå foran VW-fører Jari-Matti Latvala og Citroëns Kris Meeke. Mads Østberg tok nå sjetteplass mens Andreas Mikkelsen ble nummer ni. Førerne som hadde tatt med seg vinterdekk i bilen profiterte på dette på SS3, den siste prøven før lunsjpausen. Bryan Bouffier var en av disse og vant etappen med solid margin til sine nærmeste konkurrenter i sammendraget. De norske førerne som kjørte på slicks ga fra seg mye tid på denne etappen. Mads Østberg var 1 minutt og 13 sekunder bak teten på en 19. plass mens Andreas Mikkelsen var 1 minutt og 56 sekunder bak på 35. plass. I sammendraget etter tre etapper ledet dermed Ford-fører Bouffier med 13,6 skunder på Citroëns Chris Meeke. På de neste plassene fulgte Dani Sordo og Robert Kubica. Mads Østberg lå på 8. plass, 1 minutt og 14 sekunder bak teten mens Andreas Mikkelsen lå helt nede på 17. plass, 2 minutter og 57 sekunder bak teten. Da førerne startet andre gjennomkjøring av etappene, hadde mange lært av feilene de gjorde på morgenen og lagt om til vinterdekk. Dermed ble det mer forutsigbare resultater. Jari-Matti Latvala vant SS4 foran Dani Sordo og Robert Kubica. Mads Østberg knep fjerdeplassen og Andreas Mikkelsen ble nummer 10. På vei til dagens femte etappe måtte Dani Sordo bryte med elektriske problemer. Dermed var begge Hyundai-ene ute i sitt debutløp. Nå viste Sebastien Ogier seg frem på hjemmebane og vant etappen foran teamkollega Jari-Matti Latvala. Bryan Bouffier og Robert Kubica fulgte på de neste plassene mens Mads Østberg ble nummer seks og Andreas Mikkelsen nummer ni. Volkswagen gjentok suksessen på dagens siste etappe med Ogier fire sekunder foran Latvala. Her kjørte Mads Østberg inn til en flott tredjeplass mens Andreas Mikkelsen ble nummer åtte. Etter første dag er det overraskelsesmannen, Bryan Bouffier i Ford, som leder Rally Monte-Carlo, mye takket være taktiske dekkvalg. Han har en margin på 38,8 sekunder til raskeste Citroën-fører, Chris Meeke som snek seg 0,7 sekunder foran Ford-fører Kubica i sammendraget. Regjerende verdensmester, Sebastien Ogier, har avansert til fjerdeplass, og bak ham følger beste nordmann, Mads Østberg. Andreas Mikkelsen er på en foreløpig 8. plass. Begge har med andre ord avansert kraftig i ettermiddag. - Jeg syns det har vært en bra dag. Første dag i ny bil, og det har jeg for så vidt fått merke litt, sier Mads Østberg. - Vi har snurra fem ganger, og det er ikke sånn jeg pleier å gjøre helt uten videre. Vi er ganske bra med tempomessig, vi har lært masse om bilen, og vi ligger ikke så galt an resultatmessig heller. - Formiddagen var veldig bra, og selv om det var da vi snurra fire ganger, så var tempoet veldig bra. I ettermiddag har det gått litt saktere i forhold til de raskeste, men vi er fortsatt bra med og det er langt igjen, konkluderer Mads. - For en utrolig dag, typisk “Monte”, er Andreas Mikkelsens kommentar. - Vi startet første etappe overbevist om at den skulle være tørr, så jeg trodde nesten ikke mine egne øyne da vi støtte på snø etter bare noen få svinger. - Da var det selvsagt ikke spesielt morsomt å kjøre på slicks. For oss er det viktigste å fullføre Rally Monte-Carlo for å sanke erfaring. Derfor har vi vært ekstremt forsiktige i dag, ned glatte bakker og i svinger kjørte vi i gangfart. Men vi har lært mye i dag, sier Andreas. Det skal kjøres fem etapper i morgen før rallyet avsluttes med fire etapper lørdag. Rallye Monte-Carlo – Unofficial Results after Day 1
|