Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Desember-pluss i Europa Salgstallene i Europa i desember gjorde sitt til at årstotalen ikke ble SÅ elendige. |
||||||||||||||||
Det var nok noen som håpet at det forholdsvis positive andre halvåret i fjor skulle resultere i at året totalt ville ende på pluss-siden. Slik gikk det ikke. På tross av at desember dro til med en vekst på 13,3 prosent, var ikke det nok. Totalt endte Europasalget denne måneden på 906.294 biler. Dette var den største desember-til-desember-økningen siden 2009, da endte måneden 16,6 prosent over 2008-desember. Nå høres det kanskje solid ut med en vekst på 13,3 prosent, men det er altså i forhold til en elendig forgjenger. Ser man langt nok tilbake finner man at dette er den tredje laveste desember siden 2003. Som man ser: det er enkelt både for pessimister og optimister å finne plattformer i slikt tallmateriale. Dermed endte 2013 på 11.554.096 biler når vi teller opp EU15 pluss EFTA, en tilbakegang på 1,9 prosent. De merkene som falt mer enn markedet var Volkswagen, begge PSA-merkene, Ford, Mini, alle merkene i Fiat-gruppen, bortsett fra Fiat selv, Smart, og Lexus, mens Hyundais tilbakegang på 1,9 prosent sammenfaller helt med markedet. Resten hadde altså en fremgang, relativ eller målt i absolutt volum. Alle de store markedene hadde fremgang i desember, til og med Italia som kunne notere 1,4 prosent pluss. Men for hele året var det bare Storbritannia og Spania som lå i pluss med henholdsvis 10,8 og 3,3 prosent. Tyskland, selve motoren i denne statistikken, endte 4,2 prosent bak, Frankrike 5,7 og Italia 7,1 prosent i minus. Det er verdt å merke seg at dersom man tar ut det som tidligere het Øst-Europa og som nå heter EU11 endte desember 17,1 prosent foran forårets tilsvarende måned, og året totalt endte nesten likt med 2012 – 0,1 prosent revers.
|