img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ecclestone blir tiltalt
Vi har vært innom sirkus Ecclestone, «mr. Formula One» med jevne mellomrom. Nå er det kommet så langt at han må møte for retten. I Tyskland. Som tiltalt.

Heldigvis for ham skal retten bare jobbe to dager hver uke, slik at åttitreåringen skal kunne være på plass der i verden det skjer et Formel 1 løp en weekend.

For selv om det nå er klart at han blir tiltalt i en rettssak som skal starte i München i april, og selv om de som «eier» Formel 1, CVC-gruppen, har fjernet ham som direktør, og alle økonomiske grep han tar nå må godkjennes av et av styremedlemmene i CVC, hadde han et klart syn på fremtiden:

- Dette har ikke forandret på noe, sa han. - Jeg vil fortsette med dette som vanlig. Enten skal jeg ta meg av det, eller så gjør jeg det ikke.

Med andre ord, mannen som har hevet Formel 1 fra en bakgårdsforestilling til et sirkus verdt ufattelig antall milliarder, og som i fem tiår har styrt det hele med jernhånd (og et håndslag, det har ikke vært mange skriftlige kontrakter i hans nærhet), lar ikke en bagatell som en bestikkelsesanklage komme mellom seg og rollen som keiser av Formel 1.

Det startet med at Ecclestone, på en underlig måte, fikk en avtale med FIA, bilsportens høyeste organ, om kommersielle rettigheter for de neste 100 år (jeg tuller ikke!).

Så kjøpte et tysk selskap halvparten av rettighetspakken for 1,7 milliarder euro i 2001. Et annet tysk selskap må steppe inn for å redde det første, men også dette vakler under den enorme gjelden de skaffet seg da de kjøpte sin part, og går under. Eierskapet overtas av banker som også eier andre deler av F1-sirkuset nå.

I 2005 kommer CVC, et investeringsselskap med risikokapital, inn i bildet og overtar 75 prosent av F1-pakken, blant annet den delen Bernie Ecclestone og et kapitalfond hans senere fraskilte kone, Slavica, disponerte. Det fondet het Bambino, det dukker også opp litt lenger uti denne historien

En av bankene som solgte ut var Bayerische LandesBank, der hadde de en riskvurderingssjef for het Gerhard Gribkowsky. I juni 2012 ble han dømt til åtte og et halvt år i fengsel for korrupsjon.

Omtrent samtidig gikk restene av et tysk medieselskap Constantin Medien, til retten i London med beskyldninger mot Bernie om at han hadde satt altfor lav verdi på selskapet da han, med masse personlige fordeler, fikk solgt rettighetene til CVC.

Ecclestone protesterer selvfølgelig vilt mot at verdien var for lav, samtidig som CVC selger ut en liten del av Formel 1, blant annet til deg og meg (det såkalte pensjonsfondet vårt er eier der nå) for 1,6 milliarder, noe som satte verdien på hele pakka til 9,1 milliarder.

- En av de bedre forretningene vi har gjort, sa en av CVC-toppene i London-retten i fjor, da Ecclestone måtte forklare seg fire dager etter hverandre og ikke «husket» at han hadde betalt Gribkowsky 44 millioner dollar. CVC regner faktisk med at de kan komme ut av dette med 12-14 ganger innsatsen.

Selv om de beklager at en planlagt børsnotering i fjor nå ligger på is, på grunn av «en del negativ oppmerksomhet – som for eksempel denne rettssaken».

Engelske aviser hadde noen gode dager mens rettsforhandlingene i forbindelse med undervalueringen gikk i høst.

For eksempel innrømmet Ecclestone glatt at pengene hadde han betalt til Gribkowsky fordi tyskeren hadde truet med å avdekke noen skattegreier i forbindelse med Bambino for engelske myndigheter. 

- Jeg så ikke på det som utpressing, jeg bare betalte for å bli kvitt noen ubehagelige greier. Og grunnen til at han ikke fortalte CVC-styret om hva pengene hadde gått til, var ganske enkelt «fordi det ikke hadde de noe med». Det sa han allerede under Gribkowsky-rettssaken i 2012.

Men i etterkant, fortalte Donald Mackenzie, en av de som grunnla CVC, at Ecclestone i etterkant hadde bedt om unnskyldning for å ha glemt å nevne det.

Bambino dukket også opp i en annen sammenheng under rettssaken. Stephen Mullens var navnet på han som var Slavicas finansielle rådgiver og han, fikk retten vite, hadde fått et lån fra Bambino på 17 millioner dollar. Det ble litt trøbbel med å betale det tilbake, men en rettssak kom frem til en hemmelig avtale, «og det var enden på den visa» fortalte han.

Men Mullen hadde vært til stede ved en middag i Rib Room – ikke av de billigste kafeene i London kan man si – i mai 2006 sammen med herrene Ecclestone og Gribkowsky der man ble enige om overføringene av en solid sum penger til tyskeren.

Mullen fortalte om samtalene og bekreftet at Gribkowsky ville gå til skattemyndighetene med detaljer om Ecclestone og Bambino hvis han ikke fikk det som han ville.

Men på spørsmål insisterte Mullen på at dette langt fra dreide seg om utpressing, han så ikke en gang på det som upassende oppførsel og gikk verken til politiet eller søkte juridiske råd. «Jeg syns vel ikke at det å legge press på folk er det samme som utpressing» sa han.

Før høstens rettssak startet fortalte en av Ecclestones forsvarere at mannen hadde et litt redusert syn og at hørselen ikke var som den hadde vært. I etterkant var det ikke noe som tydet på at sjefen var noe redusert i det hele tatt. Det var riktignok mye han ikke husket, men ellers var han like skarp og klar som alltid.

Aksjonærdemokrati hadde han lite til overs for, «I’ve never been interested in corporate governance, and I’m not today either» var ordene.

Makuleringsmaskinen var åpenbart kontorets mest brukte innretning, og om Gribkowsky sa han at han var blitt «shaken down» av mannen, men at han hadde fått kjøpt seg en billig forsikring.

Nå skal altså et nytt kapittel skrives i München til våren. Jeg gleder meg til boka blir ferdig.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer