Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
STRØM: I kjølvannet av suksessen med elektriske personbiler i Norge, er også de elektriske varebilene for full fart inn. Ford var i prinsippet først ute (i moderne tid) med sin elektriske utgave av Connect. Denne modellen fikk imidlertid et ublidt endelikt. Produsenten Azure Dynamics, som laget elektriske utgaver på basis av vanlige Connecter, gikk konkurs før de kom ordentlig i gang. Deretter tok Renault Kangoo ZE markedet med en viss storm – før elektriske Peugeot Partner flommet inn over Norge helt mot slutten av 2013. Men Berlingo og Partnere er som kjent svært gode busser, rettere sagt tvillingbiler. Derfor var det bare et spørsmål om tid før også snakk om Berlingo Electric ble tilgjengelig. Dermed har potensielle elektriske varebilerkunder et lite hakk mer å velge mellom. Siden bilene i praksis har samme egenskaper, kjørelengde og mulighet for hurtiglading, er det først og fremst variasjoner i pris og ekstrautstyr og forhandlerorganisasjon man velger mellom. Citroën opplyser at en såkalt PROFF-utgave introduseres til prisene 240.000 kroner for kort versjon, med et pristillegg på 5000 kroner for lang versjon. YrkesBil har kjørt både Berlingo og Partner i elektriske versjoner, og i februarutgaven ser vi ekstra nøye på kostnadsbildet rundt disse bilene. Ifølge fremlagte regnestykker kan totaløkonomien med disse bilene nå både matche og slå økonomien med en tilsvarende dieselbil. Så følg med!
|