Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Det var i 2008 California kom på markedet som Ferraris første med automatisk hardtop, da med en normalpustende 4,3-liters V8. Våren 2012 gikk den gjennom en slankeoperasjon samtidig som motoren ble spritet opp fra de opprinnelige 460 hestene til 490. Nå får California en helt ny motor, og bokstaven T for Turbo legges til i betegnelsen. Den nye har et slagvolum på 3,9 liter, men reduksjonen i volum mer enn kompenseres av en turbo. Mer punch Tross økt effekt er snittforbruket redusert med 15 % til 1,05 liter på mila. CO2-utslipp på 250 gram per kilometer er vel også det laveste fra en Ferrari noensinne, vil jeg tro. De lover det råeste lydbildet fra en turbomotor noensinne, og de som er skeptiske til turbo-lag beroliges med at det er null problem her i gården – motoren har en momentkurve som er så godt som identisk med den man finner i en normalt pustende V8. (saken fortsetter) Polert De karbonkeramiske bremsene er også mer effektive – de skal sørge for at du er stillestående fra 100 km/t etter 34 meter. Og da kan vi jo også ta med ytelsene i den motsatte enden av skalaen – null til hundre skal gå unna på 3,6 sekunder (ned fra 3,8) mens potensiell toppfart er 316 km/t (opp fra 312). De vitale målene er 457 x 191 x 132 cm og den veier 1625 kg. Vektfordelingen mellom akslene er 47 % foran og 53 % bak. Lanseringsfargene, de du ser på bildene, er Rosso California, inspirert av klassiske Ferrari-farger, og Blu California for de som ønsker en litt mer diskret fremtoning.
|